banner

Dagbog 2007 - En tur til Loire i Frankrig.

Fredag d. 27. juli 2007

Så oprandt endelig dagen hvor ferien begynder, vi holder ferie allerede her i slutningen af juli i år for første gang, og vi er ret spændte på hvordan det er at rejse i høj sæson frem for sidst i august og september.

Vi starter med at tage af sted i den weekend for prognoserne siger at det er den mest trafiktunge weekend i Tyskland, så det bliver spændende at se hvor meget kø vi løber ind i.

Vi starter ved 7-tiden fra Aabenraa med vores vogntog – en Suzuki Grand Vitara 2,0 Diesel og en Hobby Exclusive 495 – ikke af de helt små men en god middelstørrelse. Det er 3. år vi har denne campingvogn og på trods af forskellige uheld de første år ( tabt vindue i dør og mistet det øverste af taglugen) så er vi godt tilfredse med vognen. Den har en fin indretning og vi har plads nok i vognen til at vi kan klare dårligt vejr og hvis det bliver koldt om aftenen. Vi har købt et solsejl som vi bruger når vi er på tur, og det virker rigtig godt.

Turen går via Hamborg, Bremen, Osnabrück og Dortmund hvor vi stopper den første dag.

Det er gået rigtig fint, der har været masser af køer, men ingen der hvor vi har kørt og det er bare rigtig heldigt. Vi hørte om en del i radioen og vi så flere ret lange køer i modsatte vognbane, det meste pga. uheld, og det er jo ikke så rart.

I alt har vi kørt godt 500 km i dag, det er ikke så meget, men vi havde ikke lyst til at køre længere og så vidt vi kunne se så er området fra Köln til Aachen ikke ret mange campingpladser og slet ikke tæt på motorvejen. På vores navigator (Garmin neuvi 660) har jeg downloaded campingpladser tæt på de tyske motorveje og her var den plads vi har fundet en af de sidste i acceptabel afstand på vores rute.

Vi bor på pladsen Camping Hohensyburg – en fin plads, her er rent og pænt, og man kan købe lidt af hvert i den lille butik, inkl. et imponerende udvalg af grillmad.

Pladsen ligger ca. 20 km fra vores rute, men kun ca. 10 km fra motorvejen, så placeringen er meget fin. Billeder fra pladsen kan ses under punktet campingpladser Tyskland.

Lørdag d. 28. juni

Vi vågnede ved at det regnede og regnede udenfor – det lød nok lidt værre end det var. Vi fik lidt morgenmad pakkede sammen og kørte ca. 0730. Planen var at køre til omkring Reims i Nordfrankrig og vi kørte via Aachen i Tyskland til Liege og Namur i Belgien og til Reims i Frankrig. Igen i dag var vi heldige med trafikken, der var faktisk ingen køer hvor vi var, og der var slet ikke ret meget trafik mange af stederne, nogle gange kom vi helt i tvivl om det virkelig var højsæson eller om alle andre bare er kørt andre steder hen.

Køreturen gik fint og da vi nærmede os Reims begyndte vi at se om der en campingplads i nærheden.

Vores navigator fandt et par stykker, men ved den første må jeg ha lavet et fejl, da vi midt på en lille fransk vej kun med marker omkring os, fik at vide at vi havde nået målet, men der var i hvert fald ingen campingplads i nærheden….

Vi søgte igen og nogle få kilometre væk var den en. Det var en Camping Municipale i byen Guignicourt, og de kommunale pladser plejer at være ok. Det er denne plads også – den ligger rigtig flot ned til en flod og der er pænt på hele pladsen. De sanitære forhold er ok,  og nogenlunde rene, nok sådan forventet fransk standard. Prisen er absolut ok – knap 25 euro for 2 døgn incl strøm og varmt vand, og pladsen ligger også tæt på motorvejen mod Reims, og kan derfor bestemt bruges hvis man søger en enkelt overnatning undervejs. Vi bliver her i 2 dage.

Vi har kørt ca 500 km i dag igen, og vi har besluttet at tage ind til Reims i morgen og se lidt nærmere på byen, og helt bestemt den store katedral.

Vejret er blevet meget bedre i løbet af dagen, vi startede i silende regn og det hele var gråt i gråt da vi kørte, men efterhånden blev det pænt solskin.

Temperaturen er ikke så høj, max 20 grader, men det er trods alt dejlig med lidt sol.

Søndag d. 29. juli

I dag holdt vi en pause og tog en tur til Reims. Det ligger ca. 25 km fra vores campingplads, så det er jo ingenting i forhold til hvad vi har kørt de sidste dage.

Vi starter stille og roligt og nyder vores morgenkaffe. Vi tager forholdsvis tidligt af sted til byen, vejret er ikke det bedste – det regner en del. Vi fandt nem og hurtig et parkeringshus som lå lige ved gågaden. Her var masser af restauranter og cafeer og i godt vejr ville det sikkert være meget hyggeligt, men der var stort set ingen mennesker, måske er de bare ikke stået op endnu…

Vi gik mod katedralen og undervejs var der flere flotte steder – Reims er bestemt en flot by og der er ret meget at se på. Vi havde udvalgt nogle få ting som ligger tæt på hinanden.

Det første og vigtigste er Katedralen – vi har set mange store flotte kirker før, men denne er bestem en af flotteste. Her er mange af Frankrigs konger blevet kronet og kirken var imponerende stor og flot. Mens vi var i kirken var der messe, men selvom der var ret mange med til messen, så brugte de kun en lille del af kirken – i den bagerste del bag ved alteret, var der nogle stole sat op, og svarede vel i størrelse til en almindelig dansk kirke. Det var ret flot at gå rundt derinde mens der blev sunget. Der var en del mennesker i kirken, og alle gik bare rundt og kiggede på de flotte vinduer og det imponerende bygningsværk.

Kirken er mindst lige så flot udefra, der er en masse figurer både indenfor og udenfor og det er værd at bruge noget tid på at kigge på alle detaljerne.

Efter alle disse indtryk gik vi en tur rundt i byen og kiggede på nogle af de gamle bygninger. Reims er blevet en delt ødelagt under 2. verdenskrig, men der er trods alt mange flotte bygninger og det er værd at gå en tur rundt i byen.

Vi ville også gerne et underjordisk byggeri – Cryptoportique gallo-romain, men det åbnede først kl 14, så vi tog en tur ud til Fort de la Pompelle som ligger syd for byen.

Fortet er fra 1.verdenskrig og har lidt anderledes udstillinger end vi har set før. En ting er granater og kanoner, det har vi set før. Der var en masse forskellige uniformer, og rigtig mange flotte hjelme, sabler. Gangene i fortet var lyse og venlige og det var fint at tage turen rundt og se de forskellige ting. Bestemt et besøg værd.

Vi kørte tilbage til byen og så på det gamle Cryptoportique  - selve de bygninger de havde udgravet var ret imponerende, men de figurer og ansigter der hang/stod rundt omkring i det næsten mørke rum var lidt makabert. Det er værd at besøge men kun for at se de gamle romerske bygningsværk, og det er også det ældste bygningsværk i Reims.

Derefter kørte vi hjem på campingpladsen og nød resten af dagen med afslapning, lidt læsning og se lidt Tour de France.

En god dag, og dagens højdepunkt var domkirken i Reims – den skal have flere stjerne for den er absolut et besøg værd.

Mandag d. 30. juli

Vi startede dagen lidt koldt, men solen var fremme så det var en kold og flot morgen. I dag går turen til Loire, nærmere betegnet til Sully sur Loire.

Turen var på knap 400 km så det var ikke så slemt – turen gik også fint, der var ikke så meget trafik, dog væsentlig mere end de andre dage vi har kørt. Men vi har stadig ikke set den overvældende ferietrafik.

Ved 14 tiden ankom vi til målet – en herlig lille plads som ligger helt nede til floden Loire. Vi bor så tæt på floden vi kan  - mellem os og floden er kun nogle teltpladser og en gangsti. Pladsen er rigtig fin, masser af muligheder for spil og sport og her er meget rent  - en sand fornøjelse. Pladsen hedder Camping Hortus og har 3 stjerner.

Da vi havde fået det hele stillet op tog vi cyklerne og cyklede den lille kilometer ind til byen. Byen har selvfølgelig et slot – vi er jo i Loire – og det er en lille hyggelig by med lidt forretninger og nogle restauranter og en masse trafik.

Vi spiste sen frokost inde i byen og efter et besøg hos Office de Turisme og en del brochurer i tasken cyklede vi hjem på pladsen og nød resten af dagen.

Tirsdag d. 31. juli

I dag gik turen til Gien og Briare. Vi startede i Gien og allerførst skulle vi lige finde en urmager og få nyt batteri til Christians ur – det gik fint med sproget, vi forstod ikke det hele, men vi fik et nyt batteri og med lidt smil og lidt fakter, så gik det hele ret godt.

Gågaden var ikke noget særligt og vi gik op til slottet og kirken. Slottet indeholder et jagtmuseum, men vi gik ikke ind i museet, omtalen i Michelins grønne guide var ret god, men jagt er ikke lige vores tema, så vi gik i stedet ind i kirken. Kirken er opkaldt efter Jeanne d`Arc og selve kirken er faktisk bygget færdig i 1970`erne – en flot kirke.

Turen ned til byen var vældig flot, flotte udsigter og utrolig mange blomster.

Da vi kom ned til byen igen gik vi en tur over den gamle bro for at se byen fra den anden flodbred. Det er absolut det flotteste sted at se byen – udsigten over den gamle bro og slottet og byen bagved, det var et rigtig flot syn.

Turen gik videre til Briare – en lidt speciel kanal. Kanalen går ovenover Loire floden og det ser lidt specielt ud. Man kan gå over på begge sider, og vi gik over kanalen/broen til Briare siden. Efterhånden var det blevet frokost tid, og vi spiste det eneste sted hvor det var muligt lige ved slusen  - og sikken et måltid, det var bare helt super. Der var også et lille sted helt henne ved broen med is og chokolader, det så virkelig lækkert ud og vi ville vende tilbage senere. Men da vi havde spist frokost og var på vej tilbage, ja så var der middagslukket i et par timer, så vi måtte desværre undvære at prøvesmage de lækre ting.

På vejen hjemad kørte vi forbi et lille slot La Bussière. Slottet indeholdt et fiskerimuseum, men vi valgte at gå en tur i haven og parken og nyde slottet udefra.

Slottet var flot, men ikke for lang en omvej værd.

Derfra gik turen hjem til campingpladsen hvor vi slappede af resten af dagen.

Onsdag d. 1. august

Turen går til Paris – vi tog toget fra Gien ca. 0830 og vi var i Paris – Gare de Lyon – lidt før kl. 10.

Undervejs i toget kom vi i snak med en fransk universitetslærer, heldigvis foregik det meste på engelsk ( eller havde vi ikke kunnet tale om så mange ting…) og vi han fortalte mange interessante ting og Frankrig og de udfordringer der er i franske samfund. Da vi kom til Paris gik han med os ud af banegården og fortalte os den korteste vej til Seinen, og derfra var det nemt at finde vej. Det blev til en rigtig hyggelig togtur.

I Paris startede vi med en kop kaffe på et skib lige ude foran Notre Dame. Vi købte en billet til de skibe hvor man kan stå af og på som man har lyst. Vi sejlede først ud til Eiffel tårnet – så var der måske knap så mange mennesker, troede vi. Der var åbenbart rigtig mange som ville ud og nyde en dejlig sommerdag i Paris – her har det nemlig også været dårligt vejr i flere uger, men i dag var det sol og ca. 30 grader.

Ved Eiffel tårnet var der mange mennesker og vi besluttede at vi ikke ville tage op i tårnet, men vandre lidt rundt omkring nede på jorden. Et imponerende tårn, og sjovt at se det i virkeligheden. Der var lange køer, og der kom bare flere og flere mennesker.

Derfra tog vi videre til Louvre for at se glaspyramiderne. Vi ville ikke ind i Louvre, blot se det udefra. Det var utrolig flot ved Louvre – og det er nok det flotteste sted i Paris  efter min mening ( af de steder som vi har set). Vi vandrede videre til Place de la Concorde og videre op ad Champ Elysses – den var til gengæld ikke så imponerende som vi havde troet. Place de la Concorde er laaaaangt at gå, særlig når man allerede har vandret i lang tid. Vi gik noget af vejen og med små afstikkere til nogle andre gader og ved Grand Palais gik vi ned til floden igen. Klokken var ved at blive mange og vi skulle også ind og se Notre Dame.

Da vi kom derhen var der rigtig mange mennesker og vi måtte stå i kø for at komme ind i kirken.

Kirken er stor, imponerende og rigtig flot. Men vi var efterhånden godt trætte og vi tænkte egentlig mest på at få noget at spise og mere vand inden vi skulle med toget igen kl. 1900. Vi var spændte på hvor meget man kan nå at se på en sådan dag, og vi måtte erkende, som forventet, at Paris er stor og man kan ikke nå at se så forfærdelig meget på én dag.

Da vi kom hjem var vi bare så trætte, men det havde været og god og spændende dag, og trætte i hovedet af den larm. Paris er en rigtig spændende by, og den har helt sikkert meget mere at byde,  men vores billede af byen er også en larmende storby.

Vi var hjemme igen ca. ved 2130 tiden og det var rigtig godt at kunne sidde en stolen og ikke skulle gå ret mange flere skridt den dag.

Torsdag d. 2. august

I dag har det ikke været den store aktivitet – vi cyklede lidt rundt i Sully-sur-Loire og kiggede lidt i butikkerne, kørte hjem og spiste frokost på campingpladsen. Om eftermiddagen ville vi ind og se slotet i Sully-sur-Loire, men det var lukket i dag, så vi gik blot en tur rundt om slottet. Det er rigtig flot. Derfra kørte vi igen hjem på campingpladsen hvor vi tilbragte resten af dagen. En rigtig dagen derpå dag, hvor vi bare nød at have ferie og ikke skulle se en hel masse.

Fredag d. 3. august.

Orleans var turens mål i dag – vi startede med at besøge parken – Parc Floral – en rigtig flot park i udkanten af Orleans. Vi tilbragte godt 2 timer i parken, og der var masser at se på – flotte gamle træer, et hav af blomster og et rigtig flot sommerfugle hus. Der var mange små ”rum” i parken med forskellige planter og opstillinger. Bestemt et besøg værd. Eneste kritik punkt, da vi var færdige ville vi rigtig gerne sidde og få en kop kaffe ved restauranten ved indgangen, men det var ikke muligt, man kunne kun spise der. Det var lidt underligt når man nu havde gået rundt i flere timer, men så købte vi heller ikke noget i deres butik ( hvis det skulle være sådan de vil have det…)

Vi kørte ind i centrum og fandt et p-hus. Vi parkede lige ved siden af byens katedral og fik en let frokost og en kop kaffe. Og sikken en udsigt, de store gamle kirker er virkelig flotte at se på.

Kirken skulle selvfølgelig også besøges, og den var virkelig flot. Der var restaureringsarbejde i gang, så dele af kirken var lukket af, men et besøg værd – det er den bestemt.

En brochure om byen viste forskellige rundgange, og vi valgte at gå dele af middelalder turen. Men det var ikke den helt store oplevelse. Byen har nogle flotte huse indimellem, og nogle af gaderne var også stemningsfulde. Men det er efter vores mening ikke så at se på i denne by. Det er byen hvor Jeanne d`Arc kommer fra, men bortset fra navnene på gaderne og nogle af butikkerne, så var det ikke noget man ellers lige fangede.

Vi fandt et fint torv med en hyggelig cafe, og her satte vi os og skrev vores postkort.

Da vi var færdige med se byen, kørte vi hjem på pladsen og nød resten af dagen.

Lørdag d. 4. august

I dag var det 2 steder i nærområdet der var målet.St. Benoit sur Loire og Germigny de-Pres. Om formiddagen var lige en tur inde i Sully-sur-Loire og lave nogle småindkøb. Efter frokosten hjemme på pladsen satte vi kursen mod St. Benoit sur Loire – et Benediktiner kloster med en ret speciel kirke. Det mest specielle ved kirken er den indgangsparti – 12 søjler med nogle fantastiske udsmykninger og alt lavet i nogle lyse sten og giver det hele et gyldent skær. Selve kirkerummet er også utrolig flot – enkelt og med et fantastisk flot lys. Ved alteret er det flotteste gulv med natursten lagt i det flotteste mosaik mønster.

Kirken har også en spændende og meget gammel krypt. De hellige rekvilikier af St. Benedict ligger i denne krypt – det var ham som lavede de regler Benediktiner munke lever efter i dag.

Lige ved siden af kirken ligger der er stor og spændende butik, med masser af forskellige ting – både til øjnene og til maven.

Efter denne flotte kirke satte vi kursen mod den næste – Oratoire Carolingien i Germigny-des-Pres. Det var ikke ret lang og som der står i bøgerne ser kirken ikke ud af særlig meget udefra. Dele af kirken er meget gammel og bagerst i kirken er der det flotteste gyldne mosaik i loftet – det skal simpelthen ses, da det er svært at beskrive.

Efter disse 2 spændende kirker satte vi igen kursen mod campingpladsen – heldigvis var køreturen meget kort ( under 20 km) så vi var hurtig hjemme igen. Det har været en rigtig varm dag så der skal også være tid til at nyde det hjemme på pladsen. Om aftenen var vi inde i Sully-sur-Loire og spise og tage lidt billeder af slottet i det sene aftenlys.

Søndag d. 5. august

Igen en varm den – den varmeste indtil nu – ca. 32 grader. Dagen tilbragte vi primært hjemme på campingpladsen og helst i skyggen.

Vi cyklede lige en tur ind til Sully-sur-Loire for at se slottet. Godt nok åbner det først d. 15. august men der skulle være en udstilling på slottet om ombygningen. Der var der også men kun i enkelt rum og det var i hvert fald godt vi ikke var kørt langt for at se det. Det skal nok blive rigtig flot, men desværre er der 10 dage til at det åbner, og da er vi i Danmark igen.

Der rejste en del fra pladsen i går, men i dag er der kommet mange nye. Særlig af teltliggerne. Der er rigtig mange store telte, og det eneste dårlige er at de tager vores udsigt til floden.

En stille dag og vi pakker og gør klar til at tage videre i morgen.

Mandag d. 6. august

Så gik turen videre vest på i Loire dalen – nærmere betegnet til byen Saint Aignan sur Cher. Turen var  på godt 130 km så det var ikke så langt. Et par timers kørsel og næsten ingen trafik, og så var vi ankommet til den nye plads.

Vi fik en plads ned til floden – Cher – og med en rigtig dejlig udsigt. Pladsen er ikke så stor, men det er en hyggelig plads.

Efter det hele var stillet op tog vi en tur ind til byen for at se hvor det var vi var havnet. En rigtig gammel by og med flere hyggelige gader. Nogle steder er det meget synligt at der mangler at blive restaureret og andre steder er det en rigtig fin stemning og flotte gader og huse.

Vi gik ind for at se kirken, det havde 1 stjerne i vores Michelin guide og dele af kirken havde endda 2 stjerner. Og alle stjerne var velfortjent – en rigtig spændende kirke.

Når man kom ind i kirken kunne man trykke på en knap og få en guided tur rundt i kirken via højtalere og lys og så på flere forskellige sprog. Vi valgte den tyske. Kirkerummet var utrolig flot og i toppen af søjlerne var der mange udskårne figurer og i det ene sideskib nogle virkelig flotte fresker malerier.

Der var også en spændende gammel krypt også med guidning til alle de forskellige og flotte fresker.

En kirke som absolut er et besøg værd.

Fra kirken gik vi en tur op til slottet, man kan ikke komme ind i slottet, men det er også flot udefra, og der er en flot udsigt over området fra slottes terrasser.

Da vi begyndte at gå ned imod byen begyndte det at regne, så resten af byturen gemmer vi til en anden dag.

Temperaturen i dag kom ikke meget over 20 grader, så det var en stor forskel fra den rigtig varme dag i går.

Tirsdag d. 7. august

I dag var det slottet Chambord der var målet. Vi startede forholdsvis tidligt, vel vidende at det ofte er meget lettere at færdes på de store seværdighederne før middag.

Vi ankom spændte på hvad der ventede os.

Det er et rigtig stort og flot skov, og modsat mange andre slotte, så ligger det midt ude i skoven, og ikke ved en by.

Slottet er rigtig stort, og meget meget flot. Vi købte en guided tur ( med audioguide) og så var vi ellers klar til at gå op opdagelse.

Vi vandrede rundt i godt 2 timer, og var en rigtig spændende tur. Det som fascinerede mig mest var nok tagterrrassen – slottet har utrolig mange tårne og forskellig form og størrelse, og det er et utrolig flot syn at komme så forholdsvis tæt på. Selve slottet er også spændende, og der er en stor rund trappe i midten af slottet – den er flot og spændende (man kan op ad den på 2 sider, og disse 2 sider møder aldrig hinanden.)

Efter denne flotte og spændende tur, så var der tid til lidt frokost.

Turen gik videre til byen Blois, og da vi havde fundet en p-plads (byen er ikke så stor endda, men meget ensrettet). Når man kommer kørende til byen, så ligger den rigtig flot ned til floden og med byen og slottet som baggrund.

Vi kørte en tur med hestevogn rundt i byen – en hyggelig måde at se byen på.

Her besøgte vi også slottet – et flot slot både udvendig og indvendig. Her er også et flot trappe, den er ude foran på slottet. Slottet har nogle vældig flotte værelser, en helt anden stil end Chambord og de er flotte på hver deres måde.

Efter slotsbesøget gik vi en lille tur rundt i byen og forsøgte at finde en fotohandler, da jeg havde problemer med mit fotoapparat. Vi fandt en, og i første omgang troede jeg han havde løst problemet med min autofokus. Min autofokus virkede også, men billeder var sorte på 4/5 dele af billedet så der var bare et nyt problem. Dette opdagede jeg først da vi kom hjem, men det er et problem vi løser i morgen.

Onsdag d. 8. august

Vi startede dagen med at køre til Tours – for at løse problemet med kameraet. I går kunne jeg trods fotografere med manuel fokusering, men med det sorte i billederne var det slet ikke godt.

Tours skulle være en flot by, så vi kørte dertil. Byen har knap 300.000 indbyggere, men det var faktisk ret nemt at finde et p-hus og derfra til Office de turisme. Vi fandt en fotohandler og han kunne få kameraet tilbage så jeg kunne bruge med manuel fokus, men der er en defekt i kameraet som jeg skal have løst når vi kommer hjem.

Vi gik en tur rundt i Tours, og jo der er nogle flotte gamle gader, men de er så plastret til med restautranter at det næsten kan være det samme. Når vi nu var der alligevel, så var det ok, men ellers var det ikke en by vi ville køre langt for at se. Der er så meget at se her, så gælder virkelig om at prioritere.

Fra Tours tog vi videre til slottet Chenoncaux – og her var rigtig mange mennesker. Vi stod vel i kø i mindst 30 min for at købe vores billetter.

Slottet er ikke så stort endda, men det ligger rigtig flot – faktisk ligger det midt ude i floden og man kan gå gennem slottet og komme over på den anden side af floden, så det er også en bro.

Det er et flot slot – både indvendig, udvendig og i de haver der ligger ved siden af.

Der var mange mennesker alle steder, men med lidt tålmodighed så gik det fint.

Endnu en spændende slotsoplevelse.

Torsdag d. 9. august

I dag gik turen til Troo og Lavardin. I Troo er der nogle specielle huse som er bygget ind i klipperne – kaldet Triglodyte.

Det var flere ting at se i Troo – en lille drypstenshule, en hule med en udstilling ( det handlede mest om soldater, og speciel om Canada, vi fandt aldrig ud af hvilken relevans det havde til disse huler) og et lille museum hvor man kunne se hvordan disse huler var indrettet (Cave yucca) og det var helt klart den mest spændende. Ellers kan man se flere af husene ved at vandre rundt i den specielle by.

Byen er da et besøg værd, men at køre alt for langt vil jeg ikke anbefale. Jeg havde nok forventet lidt mere end der egentlig var at se.

Fra Troo kørte vi til den lille landsby Lavardin ( den er en af de udkårne i ”De kønneste landsbyer i Frankrig”). Det er også en lille køn by, men heller ikke mere end det. Vi har set flere små byer som vi synes var kønnere. Noget af det som var speciel for byen er slotsruinerne som ligger højt over byens tage og så den lille kirke med masser af freske malerier. En virkelig flot og speciel kirke.

Herfra kørte vi hjem på pladsen og fik en kop kaffe. Efterfølgende gik vi en tur i St. Aignan og spiste en rigtig god middag på en af byens restauranter.

Fredag d. 10. august

Så kom turen til Villandry – et af de slotte vi på forhånd havde udvalgt som vi skulle se.

Dagen begyndte lidt overskyet og der var også meldt regn, vi håbede bare at det ikke ramte os.

Da vi ankom til slottet var der heldigvis solskin, og da haven var det primære ved dette slot, så var det jo heldigt.

Slottet har 3 stjerne i vores Michelin guide, og det er primært haven der har disse stjerner, og det er 100% velfortjent. Haven er i særklasse for sig, for mig var det særlig køkkenhaven der var imponerende. Det mønster haven er opbygget i er utrolig flot, og den effekt nogle kål og andre grøntsager kan have i et bed formet at mange kilometre buskbomhække, er bare helt utroligt.

Man kan se haven fra mange niveauer, og haverne selv ligger også i forskellige niveauer.  Når man vandrer rundt i haven og går op ad stierne ser man haverne på forskellige måder.

Der er i alt 53 km buskbom hække i de forskellige haver, og derudover er der en masse træer, blomster og vand.

En utrolig flot have som bare skal opleves.

Slottet er også flot, og samtidig med får man udsigt til haven på en anderledes måde og fra slotstårnet kan man næsten se hele haven.

Dette besøg var absolut et af feriens højdepunkter.

Herfra kørte vi videre til slottet Ussè, ca 20 km fra Villandry. Slottet i Ussè skulle ifølge vores bøger have givet inspiration til Tornerose, og det ligner da også på mange måder et eventyrslot.

Det var det absolut dyreste af alle de slotte vi har besøgt, og det var også flot og et spændende slot, men ikke det bedste. Desværre skulle man betale for at komme ind i haven og se slottet fra de forskellige vinkler.

Inde i slottet var der lavet mange opstillinger med mannequin dukker, så det virkede næsten levende. Den tilhørende have var også flot, men det er lidt svært når man lige kommer fra en aldeles imponerende have.

Igen i dag blev det ret sent inden vi kom hjem på pladsen, men en god dag med gode oplevelser og med tørvejr hele dagen og solskin i de timer vi besøgte haven i Villandry, så også vejret var med til at gøre det til en god dag.

Lørdag d. 11. august

Så er det den sidste dag på vores campingplads og i dag er programmet ikke så stort. Vi kørte en tur til Amboise for at se på Leonardo da Vinci`s hus og park.

Han boede her i den sidste tid af sit liv, og det er en rigtig spændende park / udstilling.

Det er opdelt i 3 enheder – selve huset hvor han boede, en særudstilling i hallen og parken.

I huset kan man se hvordan han boede, og nogle modeller på de opfindelser han lavede. Hallen somrummer forskellige særudstillinger havde da var der en udstilling om Mona Lisa ( eller la Joconde som hun hedder i Frankrig) der var mange forskellige udgaver af billedet og i den brochure vi fik udleveret kunne  man læse en hel del mere om de forskellige billeder af Mona Lisa. Parken rummer mange af hans opfindelser i stor format, og mange af dem kunne man afprøve.

Alt i alt en spændende oplevelse som gav en fornemmelse af de ting som da Vinci arbejde med og man også et billede at multitalent som han må have været.

Efter dette besøg kørte vi videre til Montrichard for at spise frokost – Amboise har også et slot og det er sikkert spændende men vi orkede bare ikke at se flere slotte lige nu.

Montrichard er tæt på den by vi bor i, og vi spiste frokost og vandrede lidt rundt i byen.

Om aftenenen var vi ude at spise  -  og sikken et måltid, det var rigtig lækkert.

Søndag d. 12. august.

Så begyndte hjemturen. Trafikken var ikke særlig slem, og vi kom igennem Paris uden de store problemer. Hen på eftermiddagen nåede vi i nærheden af Liege i Belgien og her besluttede vi at stoppe for i dag. Vi fandt et feriecenter ret tæt på motorvejen  - Camping L`Hirondelle. Navigatoren førte os godt nok ad en meget smal vej, men det gik.

Det var et rigtig stort feriecenter – for stort efter vores mening, Der er masser af mennesker, utrolig mange faciliteter hvoraf vi stort set ikke bruger nogle af dem, støj og larm følger også med. Hvad stedet ellers indeholder finder vi ud i morgen, da holder vi nemlig hviledag og vi skal absolut ingenting lave, blot sidde og læse lidt og gå en tur eller 2 rundt på pladsen.