banner

Turen til Normandiet sommeren 2009

Fredag d. 14. august

Vi startede hjemmefra Aabenraa ca ved 8 tiden og vi håbende at komme ret lang. Turen derned er ialt på caæ. 1400 km, så der er nogle timers kørsel. Vi havde godt hørt og læst om meget vejarbejde omkring Bremen, men vi satsede alligevel at køre den vej. Det gik rimelig fint indtil vi kom til et af de sidste vejarbejder meget tæt på Bremen - her var kø og det gik meget langsom. Et stykke tid senere var der en kø pga en ulykke, og der kørte vi udenom. Men alt dette tog ret så meget tid, så ca 8 timer senere og ca 450 km hjemmefra kørte vi en på en campingplads ved Münster.

Det var camping Waldsee som vi har besøgt på gennemrejse tidligere. Den ligger meget tæt på motorvejen ( dog ikke så tæt at vi kan kan høre den, men det er kun 1-2 km til motorvejen).

Med alt det vejarbejde vil vi nok køre en anden vej hjem - over Hannover - der kan selvfølgelig også være vejarbejde, men ikke så meget som via Bremen. Vejarbejdet er først færdig engang til august-september 2010, så vores råd er at undgå at køre via Bremen hvis muligt uden alt for stor en omvej.

Resten af dagen gik med slappe af på pladsen og bare nyde at vi er færdige med at køre for idag, og lade op til en lang køretur imorgen.

Lørdag d. 15. august.

Efter en hurtig morgenmad var vi klar til en lang køredag - vi kørte ved 8 tiden og vejret så ud til at blive rigtig godt. Det blev det også, det blev en meget varm dag. Trafikken var heldigvis fin, og vi nåede at køre ca. 600 km til Amiens før varmen havde gjort os godt møre og trætte.

Der var ingen problemer i trafikken, alt gik glat, der var kun kvaliteten på vejene i Belgien. Vejene i den Wallonske del er bestemt ikke gode og det er altid spændende at se hvor meget der er væltet rundt i campingvognen efter alle de små hop. Men det gik nu fint denne gang, alt var på sin plads.

Vi ankom sidst på eftermiddagen til Amiens hvor vi havde fundet en plads i ASCI camping bogen. En ganske fin plads. Selve pladsen er rigtig fin og hyggelig, det eneste minus er renligheden på toiletterne og brusebadet, de kunne godt trænge til at komme rundt i hjørnene, men det går.

Søndag d. 16. august.

Vi startede ved 8 tiden, og dagens tur var på ca 400 km. Vejret var dejligt kørevejr, ikke for varmt og vindstille. Der var næsten ingen trafik, nogle gange var der så få at vi følte os helt alene. Men det var vi nu ikke, for vi skulle betale gebyr for motorvejene flere gange, og det er ret så dyrt. På dagens tur har vi vel betalt en ca. 40 euro, men det tager for lang tid at undgå motorvejene, så vi jo bare betale.

Vi kom også over Pont du Normandie, en rigtig flot bro - der er også en rasteplads på nordsiden af broen ved betalingsanlægget. Broen er rigtig flot, og udsigten er imponerende. Vi er også højt oppe, og jeg var bare glad for at det ikke var mig der sad bag rattet. Nogle valgte at gå en tur op på broen for at nyde udsigten - sikkert en flot tur hvis man turde....

Pont du NormadiePont du Normandie

Vi ankom til vores mål campingpladsen Anse du Brick ved 14 tiden, og det første indtryk er rigtig godt. Vi har fået en plads med en flot udsigt, de sanitære forhold er fine og rene. Pladsen ligger i flere etager og den er rigtig hyggelig. Resten af dagen fik vi sat vognen op, markisen blev også sat op og vi slappede af og nød at nu er vi ankommet til målet. At vi er kommet lang hjemmefra, kan bla. ses på at der ikke er mobildækning, igen TV signaler så vi må bare nyde udsigten og pladsen.

Mandag d. 17. august

Vi startede dagen med et dejlig morgenmad med croissanter, de smager nu dejligt. Vi ville ikke ud at køre ret meget, så vi valgte at køre ind til Cherbourg. Vejret var lidt overskyet, så vi startede dagen med et besøg på La Citè de la Mer. Vi havde læst en del om stedet men var alligevel i tvivl om hvad det præcis var. Rammerne om stedet var helt suværene, de gamle bygninger var fra dengang hvor folk emigrede til USA og det gav en helt speciel stemning. Stedet var opdelt i 3 attraktioner, akvariet, undervandsbåden og attractionen. Attractionen vidste vi ikke hvad var, så vi fulgte trop, det viste sig at være en simulation af vi skulle trænes med medlemmer af en ekspeditionen i de store havdybder. Vi fik en hovedtelefon som fortalte hvad der skete på engelsk. Det tog en time, men det var nu ikke det helt store, måske nok hvis der var børn med. Det bedste var en sammenfatning til sidst hvor de viste filmklip af os der deltog klippet ind i en historie om en ekspedition, det var godt lavet.

De 2 andre ting var ok, undervandsbåden var spændende, en stor atomubåd, og den var virkelig stor og masser af udstyr og maskiner. En spændende oplevelse. Akvariet var ok, men der var ikke så meget som vi forventede. Der var mange udstillinger og små film og undervandsekspeditioner. Men omgivelserne var med til at gøre det til en ok oplevelse.

Derefter gik vi en tur op i byen. Nede ved havnen hvor vi parkerede, var der rigtig mange blomster - Cherbourg er også en Ville Fleure med 4 blomster - og det var var rigtig flot. Derudover har byen ikke det store at byde på. Der var da enkelte flotte steder, men ikke noget speciel. En speciel ting ved byen er den mur der er bygget ude i havet for at beskytte havnen mod stormene. Der er bygget små forte på disse og det ser ret spændende ud. Der var mulighed for at sejle ud til dem, men vi nøjes med at kigge på dem.

På vejen hjem fandt vi en supermarked hvor vi fik handlet så vi kunne lave lidt mad. Derefter kørte vi hjem på pladsen og nød resten af dagen.

Tirsdag d. 18. august

Idag gik turen fra pladsen og øst på langs kysten. Det første stop var ved Fort Levi. Det lå virkelig smukt og så kunne man også leje værelser der - ikke et dårligt sted at bo... - der var gratis adgang så vi gik en lille tur. Fortet er fra Bonarpartes tid og blev bygget for at forsvare Cherbourg mod angreb fra England.

Derfra gik turen videre langs kysten til Gatteville-le-Phare, et meget højt fyrtårn, det næsthøjeste i Frankrig. Kysten er utrolig flot, og den minder lidt om den rå klippekyst i Bretagne. Fyrtårnet lå flot og specielt fordi der var ebbe og vi rigtig kunne de forskellige klipper ved fyret.

Derfra gik det videre til turens mål - byen Barfleur. Byen er med i fortegnelse over de smukkeste landsbyer i Frankrig. Det kunne man godt se på den mennekse mængde der var i den lille by. Desværre var vi ved at gøre klar til et stort marked i weekenden så der var store tivoli vogne og et kæmpe telt. Det ødelagde lidt en den flotte havneprofil. Byen er flot og særlig langs havnen. Vi gik en tur og nød stemningen og hyggen i byen og forsøgte at se bort fra alle de biler der var parkeret alle steder. Vi fik også frokost i byen, en rigtig god galette (madpandekage fra Bretagne) - det var bare rigtig godt. Byen har også en speciel og flot kirke. Efter vi havde vandret rundt i byen kørte vi videre sydpå til en lille by der hedder Montfarville som har en meget speciel og flot kirke. Vi havde set postkort med kirken, og den var virkelig også meget speciel og flot. Absolut en omvej værd.

Derefter gik turen hjem, og da navigatoren foreslog en anden vej end vi kørte derned, ja så tog vi den. Men efter at have kørt i et stykke tid kom vi pludselig til en spærret vej, det var også MEGET små veje vi kørte på, så vi kørte lidt tilbage og fandt den rigtige vej hjem.

Om aftenen var vi til trylleshow på campingpladsen. De laver en del animation og det er selvfølgelig mest for børn, men dette show var for alle. Det var ok, og vi fortstod også det meste, men når han talte for meget fransk, så snakkede alle dem der ikke forstod ham og derfor var det lidt rodet engang imellem. Han var god til at inddrage børnene og det var da også en fin aften med en lidt anden aktivitet end vi normalt laver.

Onsdag d. 19. august

Sikke en sommerdag vi har haft idag - solskin hele dagen og det har været rigtig varmt. Vi første mål idag var St.Vaast-la-Haugue som ligger på østkysten af halvøen. Egentlig var det meningen at vi skulle have været længere langs kysten til utah beach, men det blev ikke idag. Vi blev simpelthen i byen St-Vasst-la-Haugue hele dagen. En meget spændende by på flere måder. Byen har en flot havnepromenade. En rigtig stor lystbådehavn og når man går helt ud på den ene mole er man næsten på øen Tahitou som ligger rigtig flot. Til den anden side er der en halvø med en fort-la-Haugue. Gåturen derud var rigtig flot, men selve fortet kunne man ikke komme ind og se. Det troede da vi fulgte en skilt med "visite la Fort" men man kunne kun gå hele fortet rundt udenfor murene, og det var ikke særlig spændende. På et tidspunkt skulle man gå selve muren, ret så smal ( ikke så højt endda) men højrt nok til at jeg vendte om og Christian tog turen på muren. Det kan dog anbefales at gå en forholdsvis kort tur langs den vestlige side og se på den store mængder af muslinger der dyrkes her. Det skal selvfølgelig være ebbe ellers kan man jo ikke se noget af det. Jeg synes også kysten er flottest ved ebbe, da kan man nemlig se alle klipperne den flotte havbund med et væld af farver og lys.

Vi havde besluttet at vi ville gå derud, selvom man godt kunne køre helt derud, og det var en flot tur. Det var MEGET varmt og efter en hel dag hvor vi vandrede rundt i byen var vi rigtig godt trætte.

Selve byen har et par spændende gader bag ved havnen hvor der er flere sjove og spændende butikker.En flot by hvor man sagtens kan bruge en dag og bare gå rundt og nyde udsigten langs vandet og nyde byen.

På vejen hjem var navigatoren helt forrykt, ifølge den skulle vi køre ad veje som ikke var der (ikke til at køre på) og ad så små veje at vi helst ikke skulle møde mange modgående biler... Heldigvis kendte vi da vejen og fandt sikkert hjem, men hvad der var galt med vores super gode vejfindingshjælp, det ved jeg ikke lige. Velankommet hjem på pladsen lavede vi en gang lækker grillmad og nød resten af den dejlige sommerdag.

Torsdag d. 20. august

Idag gik turen vestpå - det var kyststrækningen fra Nez de Joburg og til Cherbourg vi ville se nærmere på. Vi startede med at køre til Nez de Joburg ad den lige landevej tværs over. Stedet har 2 stjerner i Michelin guiden ( en omvej værd) og det er et utrolig flot natursceneri. Vejret var lidt overskyet, men det var stadig flot at se på. Derfra kørte vi videre langs kysten, og vi kom forbi rigtig mange flotte steder og nogle små hyggelige byer med gader der ikke var mere end 2 m bredde visse steder, så nogle autocampere ville bestemt på problemer der. De fleste af disse små byer er rigtig hyggelige og alle huse er bygget af de grå granitsten, og med en del blomster så giver det en meget speciel atmosfære.

Det var en utrolig flot tur, og det kan anbefales at vælge et startsted og så tage turen langs kysten. Der er en rute der hedder "Route de caps" og den kommer forbi alle de kønne steder, og så kan man jo bare lave holdt der hvor man vil kigge lidt nærmere.

Ved lidt sen frokosttid fandt vi en restaurant som ikke var overbooket og fik en frokost. Det var ok, men heller ikke mere, da det var forholdsvis dyrt, det var måske derfor der var plads....

Vestkysten er en del andersledes end østkysten, her er lidt mere barsk. Måske skyldes det også vejret, der var en del blæst ude ved kysten her, igår var det jo nærmest hedebølge i forhold til.

Der er store områder med lyng, og når man kigger ud over naturen med alle bakkerne og vandet i baggrunden, så giver det nogle rigtig flotte farvespil. En rigtig flot tur, og det bekræfter at det er kysten der gør denne halvø til noget specielt.

På vejen hjem kom fandt vi en ret stor hobbyforretning ( jeg havde spurgt på Office de Turisme hvor der lå en...) og vi handlede lidt inden vi kørte hjem på pladsen og lavede en god kop kaffe. Senere fik lidt aftensmad og slappede resten af dagen hjemme på pladsen. Når vi er hjemme på pladsen, så tror man næsten af vi er i Holland, der er så mange hollændere at de fleste tror at man bare kan snakke hollandsk, så skal vi nok alle forstå dem.

Fredag d. 21. august.

Idag var der dømt hviledag, bortset set fra en lille tur til Cherbourg hvor vi skulle bytte noget i hobbyforretningen, så foregik dagen hjemme på pladsen. Der skulle vaskes et par håndklæder og bare nyde dagen. Vejret var supergodt, så det var dejligt bare at sidde og nyde solen og læse en god bog.

Om aftenen gik vi først en lille tur ad vejen mod Cherbourg om til udsigtspunktet Anse Du Brick. Turen var ikke så lang, men til gengæld en rigtig flot tur. Der var en lille gangsti rundt om klippen og der var et fantastisk udsyn over stranden og resten af kysten. De lilla farver fra lyngen er rigtig flotte der hvor lyngen blomstrer endnu og kysten er bare flot.

Efter denne flotte gåtur gik vi op til campingpladsens restaurant og fik en supergod pizza og en god dessert. En fin afslutning på nogle dage på en dejlig campingplads.

På vejen hjem skulle vi lige ringe hjem og som mange andre har gjort før mig stod jeg på stenen foran sanitetsbygningen og fik forbindelse. Det eneste sted på pladsen der var telefonforbindelse. Den burde hedde telefonstenen.

Lørdag d. 22. august.

Så var der til at bryde op og køre til næste campingplads. Det var pladsen La route Blanche ved Granville. Turen gik fint, der var ikke meget trafik og bortset fra at navigatoren lokkede os ud på små smalle veje igen, så var der ingen problemer. Vi ankom ca ved middagstid, der var trods alt kun godt 100 km derned.

En helt anden plads, ikke så massivt mange hollændere, men flest franksmænd. En fin plads, men parcellerne er ret små og derfor ligger de forskelllige telte og vogne ret så tæt. Det er en campingcheque plads, det var en årsagerne til at vi valgte den, vi havde nemlig fået nogle campingcheque i sølvsbyllupsgave og dem nyder vi så her den næste uges tid.

Pladsen virker ellers fin nok, i sanitetsbygningen er der flotte malerier på væggene og der er pænt rent, om end det er knap så rent som den tidligere plads, men den var også helt speciel hvad det angår.

Ligesom den tidligere plads er det svært at træne det franske sprog, de taler engelsk så snart de hører du ikke er fransk, det er jo egentlig fint nok, men det giver ikke meget træning.

Søndag d. 23. august.

Efter at fået morgenmad udenfor i det skønne vejr gik turen til Jullouville hvor der var et loppemarked eller Brocante marked som det hedder i Frankrig. Byen ligger ca. 6 km syd for Granville. Vi valgte at køre ind gennem Granville for at se hvad der var derinde. Vi blev enige om at vi skulle tilbage til Granville senere på dagen.

Og sikken et marked - det var bare rigtig stort og masser af mennesker. Det var ret så svært at finde en p-plads, men det lykkedes da. Der var rigtig mange mennesker i den lille by og et væld af boder. Der var enkelte med nye varer, men ellers var folks gemmer der var blevet tømt eller andre gamle varer. Vi så også en gammel Velo, men desværre er det jo begrænset hvor meget plads vi har. Det var meget varmt at gå på markedet, så på et tidspunkt gik vi ned til stranden og fandt et sted hvor vi kunne få noget at drikke. Der var en rigtig flot udsigt til Granville og en flot strandpromenade.

Da vi var færdige med markedet ( vi så ikke det hele, men vi gad ikke mere) så kørte vi ind til Granville. Fandt en p-plads på vej op til den gamle bydel. Den gamle by ligger ret højt hævet over havnen og der er en rigtig flot udsigt til alle sider. Den gamle by er rigtig flot - ikke så stor, men til at overskue - og den muromkransede bydel har altid en sidegade ud til en af siderne så man kan nyde udsigten. Denne rundtur i den gamle bydel er en rigtig flot tur, og kan bestemt anbefales. Efterhånden var vi godt sultne da klokken var næsten 2 og vi havde ikke fået noget at spise siden morgenmaden. Det var ikke lige restauranter der var flest af de den gamle bydel, men da vi kom lidt ind i bydelen var der flere muligheder.

Der blev mere og mere lavvande hen på eftermiddagen, og jeg synes det er det flotteste. Alle steder rundt om byen var der folk der var gået ud og bade eller bare lå og tog solbad imellem klipperne. Efter nogle timer, var vi godt møre og varme og vi kørte hjem på pladsen og fik lidt senere lidt aftensmad og hen på aftenen blev det endda ret så køligt.

Mandag d. 24. august.

Idag var aftenturen til Mont St. Michel der var dagens hovedprogram. Vi startede langsomt, fik sen morgenmad og nød bare en langsom start på dagen. Vejret var ganske ok, og det var dejligt at slappe lidt af hjemme på campingpladsen. Hen på eftermiddagen, ved 15 tiden, var det tid til at køre afsted. Det første stop på turen var i Avranches, som var ca. halvvejs på turen. Byen ligger ret højt oppe og vi parkerede bilen i centrum og gik ind på office de turisme hvor vi fik et lille bykort. I den vestlige ende af byen ligger en lille park/botanisk have som har en rigtig flot udsigt over bugten. På en tavle kunne vi se at der var 12 km i luftlinie til Mont St. Michel og vi kunne tydelig se øen liggende flot ude i vadehavet. En rigtig flot udsigt som er værd at lave et stop for. Lige ved parken ligger også byens Notre Dame, et flot kirke som udefra har visse ligheder med Notre Dame i Paris.

En lille hyggelig by, hvor man sagtens kunne bruge nogle timer, men det må blive en anden god gang, da vi kørte videre mod Mont St. Michel som jo var dagens hovedattraktion.

Vi har været der 2 gange før, og hvis man vil besøge stedet i dagtimerne, kan det anbefales at tage tidligt afsted, for der er rigtig mange mennesker. Det er frankrigs mest besøgte seværdighed udenfor Paris, og det er helt vildt så mange menesker der kan være på dette lille sted.

Vi ankom sidst på eftermiddagen og allerede et stykke tid inden kan man se konturerne af øen - et utrolig flot syn med denne store klippe med klosteret på toppen midt ude i det flade marskland. Heldigvis var der meget trafik imod os, og da kom til parkeringspladsen stod der at parkeringspladsen skulle være tømt kl 21 pga højvande. Da vi jo ville se aftenturen på klosteret måtte vi parkere på selve dæmningen. Der var reklameret med en aftentur på klosteret fra kl 19-24. Den sidste aften er d. 5. september så vi kunne heldigvis nå det.

I starten var der mange mennesker, men heldigvis gik de fleste imod os, så det blev langsomt mere og mere plads. Vi startede med at finde en lille restaurant så vi kunne få et godt aftensmåltid. Vi fandt et ok sted, men den helt store oplevelse var det nu ikke. Derfra gik turen op til kirken og til Promenade nocturne. Det var en rundtur i klosteret på egen hånd og med lys og lyd i forskellige lokaler. Ved 21 tiden fandt vi et lille udsigtsted for at se om der var højvande. Men det var ikke så meget at se endnu, så vi startede rundturen. Næsten ved afslutningen kom vi ud på terrassen foran kirken og her højt oppe på en vestvendt terrasse så vi en fantastisk flot solnedgang over området. Det var virkelig flot, og helt klart et af turens højdepunkter.

Det var da også en flot tur rundt i klosteret, men det var mere spændende dengang vi fik den i dagtimerme med guide. Men det var en flot og anderledes tur, og da vi kom ud igen var det mørkt og lysene tændt i de smalle gader. En helt speciel stemning at gå der i byen når der var mørkt. De fleste butikker var lukket og de fleste mennesker var også gået, men restauranterne havde åben, så vi fik en kop kaffe og og crepe som afslutning. Da vi skulle ud af byen var der blevet højvande, og stort set hele p-pladsen var under vand, så det var godt vi holdt oppe på dæmningen. Øen var flot oplyst, og det var et utrolig flot syn at stå der på dæmningen og kigge op på byen.

Der kan kun siges 1 ting om dette sted - hvis du ikke har set det endnu, så er det helt klart en rejse værd.

Vi kom hjem på pladsen ved midnatstide, så bilen blev udenfor og vi gik ind til os selv, godt trætte efter en lang og spændende tur.

Tirsdag d. 25. august

Idag var der ikke det store på programmet, vi ville se resten af Granville. Den nedersted del af byen er da også flot, men ikke speciel. Det er helt klart den gamle bydel der gør byen speciel. Men en flot tur rundt i byen og højdeforskellene giver nogel rigtig flotte udsigter. Vi nød en frokost på en af restauranterne og ventede bare på at butikkerne åbnede igen. Det er lidt mere spændene at kigge på butikker når de er åbne.

En af de spændende ting i byen er havnen, særligt ved ebbe. Der er meget stor forskel på ebbe og flod her og det er også meget synligt. Forskellen er ca 14-15 meter, og her i Granville er stedet med den største forskel. At kigge ud over havnen når der ebbe er helt specielt, der er så langt ned til bunden at man næsten ikke kan tro det. Dele af havnen er mere eller mindre tørlagt og det ser specielt ud når alle skibe ligger på bunden. Muren der omkranser næsten hele havnen er også høj, og det skal simpelthen bare ses.

Efter nogle timer rundt i byen kørte vi hjem på pladsen og slappede af resten af dagen - det er trods alt ferie og dejligt at bare sidde og læse lidt og nyde solen.

Onsdag d. 26. august.

Idag gik turen til Jersey. Man er desværre nødt til at bestille nogle dage i forvejen for at få plads og vi havde bestilt i sidste uge. Vejrudsigten var ikke den bedste til idag, Lidt sol og lidt skyer, der er helt ok, men blæsten... af netop alle dage, skulle det absolut blæse mest idag.

Vi skulle være til check-in 1 time før afgang, og det var så. Vi kunne i begyndelsen ikke rigtig forstå hvorfor vi skulle komme så tidligt, men der kom så mange mennesker at det sådan set var logisk nok. Efter check-in, paskontrol og gennemlysning af tasker gik turen mod Jersey klokken 0930. Vi blev overrasket over at den kontrol, men Jersey er åbentbart speciel selvom det jo også er EU....

Sikken en tur, det var bølger, båden vippede og gyngede og der var da også nogle stykker som fandt poserne frem. Efter ca 1,5 time som vi til Jersey, men vi havde det ikke særligt godt. Så vi var enige om at vi ville op i byen, sidde og få lidt at drikke og spise og lige komme til os selv igen. Det gik da også meget fint, men så ville med bussen ud og se det første sted. Jersey Wartunnels var målet, og det var ret så mærkeligt at køre i venstre side af vejen, men allerværst var det at køreturen fik utilpasheden til at komme frem igen. Så vi så Jersey wartunnels, et ret spændende sted. Der var rigtig mange mennesker der ville med bussen, så ligesom på vej derud kom vi heller ikke med første bus tilbage igen. Men vi kom da tilbage, men vi skulle ikke køre i bus mere den dag. Så seværdighederne på øen, ja de måtte have lov at passe sig selv.

Vi vandrede rundt i St. Helier resten af dagen, det var da en ok by og flere spændende butikker, men ikke nogen særlig speciel oplevelse. Vi var lidt skuffet over det vi så, og selvom vi ikke så ret meget af øen, så var det vi ikke særligt specielt. Der var utrolig mange cafeer, kroer og pubs overalt i byen, men vi fik bare lidt kaffe og lidt vand. Der var simpelthen hverken ret meget tørst eller sult. Vi fandt et apotek, for vi ville forsøge med søsygepiller på vejen hjem, men ellers var det mange timer at få til at gå i byen. Færgen sejlede først hjem klokken 2030 og vi skulle igen være til check-in 1 time før. Men vi gik derhen allerede ved 1730 tiden og der var da flere end os der var tidlige på den.

Vi havde indtil nu ikke mødt nogle danskere overhovedet, så vi blev lidt overrasket da vi i ventesalen pludselig hørte nogle tale dansk. Det var hyggeligt at møde Hanne og Svend fra Nordjylland. Tiden gik rigtig stærkt og ventetiden blev rigtig hyggelig i stedet for lang og kedelig. Færgen var forsinket på vejen hjem og med modvind gik turen også lidt langsomt, så det blev ret sent inden vi var hjemme. Klokken 23 sad vi først i hjemme i campingvognen igen ( fra færgen tog det kun 10 min hjem.... så det var ikke den tur der var lang) og vi fik lidt knækbrød med pålæg, vi var ret så sultne og men stadig også lidt mærket efter turen.

Torsdag d. 27. august

Dagens program var ikke ret stort, vi var begge stadig ikke på toppen efter sejlturen igår. Så bortset fra lidt køb af mad til aftensmad og en frokost i Granville, så var det bare afslapning hjemme på pladsen.

Fredag d. 28. august

Vores sidste dag i dette område. Idag gik turen til Coutances hvor der er en stor katedral. Den har 2 stjerner i Michelin guiden, så der måtte vi hen. Der var ikke ret langt, ca 20 km, så vi ankom ret hurtigt til byen. Byen har ca. 10.000 indbyggere, så den er ikke helt lille. Og en virkelig flot katedral, den var bestem køreturen værd. Kirken ligger på byens højest punkt og i gaderne lige omkring kirken er der en masse butikker. Det er en hyggelig by, nogle få steder er der gamle hyggelige huse men ellers er byen ikke så gammel. Der er var også en botanisk have, som vi dog ikke nåede denne gang, men måske kommer vi forbi byen igen, man ved jo aldrig.

Fra Coutances kørte vi videre ud mod kysten mod Regneville sur mer. På vej derud kom vi forbi et lille sted - Pont de la Roque - en bro som amerikanerne bombede under 2. verdenskrig for at forsøge at spærre tyskerne inde på Contentin havløen. Der virkede desværre ikke, men et sted der er værd at stoppe og både nyde udsigten, da det faktisk ser flot ud med den ødelagte bro, men også et sted der giver historien liv.

Kort tid efter kom vi til Regneville, en rigtig hyggelig lille landsby, masser af granithuse, smalle gader og ret høje stenmure rundt omkring i byen. En gammel kirke og en slotsruin har byen også. Den ligger helt ud til vandet, men når der er lavvande, som da vi besøgte byen, så er der ret langt ud til vandet. En lille by som absolut er et besøg værd særlig pga alle de flotte gamle huse og den stemning der er i en gammel fransk landsby. Vi havde købt nogle baguette med skinke som vi spiste til frokost med udsigt over bugten - en god frokost med en herlig udsigt.

Derfra gik turen hjemover med et enkelt stop ved kysten længere mod syd, og et stop i Brehal for at tanke bilen op.

Resten af dagen foregik hjemme på pladsen, og vi fik pakket alt sammen udenfor, det blæste alligevel så meget at det ikke var vejr til at sidde udenfor i, det var også lidt småkoldt for første gang i lang tid.

Lørdag d. 29. augut

Så gik turen nordpå - vi startede ved 8 tiden fra campingpladsen. Der var ikke så meget trafik der hvor vi kørte og det gik fint fremad. Hen på eftermiddagen gad vi ikke køre mere, så vi fandt en campingplads tæt på motorvejen. Vi har downloaded nogle POI med campingpladser tæt på motorvejen. Man kan ikke se så meget om pladserne, men det har tidligere virket fint.

Det virkede også denne gang. Vi var kommet ca 550 km idag og den plads vi fandt ligger i en lille by i Belgien der hedder Waregem, og pladsen hedder Regenbogstadion. Det er en meget lille plads med ca 15 pladser og den ligger lige ved stadion. En lille fin plads til gennemrejse, der er ganske ok sanitære forhold og servicen på pladsen er fin. Pladsen ligger som sagt lige ved stadion og næsten midt i centrum - der er ca. 10 min gang til centrum. Der var byfest igang lige i denne weekend, så der var godt gang i byen. Vi fandt en fin italiensk restaurant og fik en god pizza.

Det er altid dejligt efter en lang køredag at slappe af i campingvognen og bare nyde at vi ikke skal køre mere den dag.

Søndag d. 30. august

Idag var turen heldigvis ikke så lang, vi skulle køre knap 300 km til Lelystad i Holland, turen gik fint. Det tog ca. 4 timer og vi var der ved frokosttid. Der var ikke den helt store trafik undtagen ved nogle af de større hollandske byer, men det er vel næppe til at undgå.

Plasen t´Oppertje som vi havde fundet i ACSI guiden er en fin lille plads. Der er ikke de store faciliteter, men her er ret og pænt og selvom vi er meget tæt på vandet, så er der desværre ikke udsigt til vandet men pladsen er omgivet af store høje træer. De sanitære forhold er ganske fine og der er hvad der skal være. Det eneste vi manglede var en lille butik, da vi ikke var i stand til at finde en købmand der var åben i byen. Pladsen ligger rigig fin i forhold til Lelystad og hvis man går en tur på pladsen ved udlejningsvognene er der en flot udsigt over vandet.

Vi kørte en lille tur rundt i byen for at finde noget at spise. Spørgsmålet var bare - centrum eller havnen, vi valgte havnen, men der gik land tid hvor vi bare kørte forbi boliger og virksomheder, men lige pludselig så vi et sted med masser af mennesker. Der måtte der da være en restaurant eller en butik. Der var rigtig mange mennesker og da vi kom tæt på kunne vi se at det var Batavia outlet center vi var kommet til. Der var masser af butikker ( bare ikke med mad) og heldigvis da også nogle restauranter, så frokosten var reddet. Det var rigtig stort, over 100 butikker med de kendte mærkevarer og vi fandt også ud af at det skib vi gerne ville besøge i byen - restaurering af gammel træskib - det var også her, bare lige udenfor centret med samme p-plads.

Vi gik en hurtig tur rundt og besluttede at vi imorgen vil se skibet, og kan vi altid gå en tur rundt i butikkerne, og imorgen vil så også se nærmere på centrum.

Aftensmaden har vi ikke ret meget til i køleskabet, men vi får nok noget skrabet sammen, vi gider i hvert fald ikke søge efter en åben butik idag, det skulle ifølge nogle vi spurgte og være næsten umuligt.

Mandag d. 31. august

Idag ville vi se nærmere på Lelystad og specielt Bataria værftet. Vi nød morgenkaffen i fred og ro og kørte ved 10 tiden afsted mod Bataria. Vi startede med at gå en tur i outletbyen. Der var ikke ret mange mennesker, så i modsætning til igår var der masser af plads til at gå rundt og kigge. Vi købte ikke noget særligt, men fik set en masse mærketøj. Jeg kiggede efter en jakke og fandt og den rigtige slags, men hvad hjælper det når den største str de har er ZL og den er for lille.... så man vel bare konstatere at udvalget i outlet byen var meget begrænset for os.

Vi gik ud til værftet - det hele ligger lige ved siden af hinanden. Der var netop startet en rundtur på tysk, så den fulgte vi med resten af turen. Et absolut spændende besøg på dette "gamle" skib. Det har taget ca. 10 at bygge dette skib og det ligner fuldstændig den forestilling man har om et gammelt sørøverskib. Det er et gammel handelsskib og vi fik en forklaring på en masse ting ( han var ikke så god til tysk, men det gik fint) og vi kom stort set overalt på skibet. Som sagt en virkelig spændende tur, som er værd at køre til byen for.

Derefter ville vi ind i centrum og se, men det var noget af det mest kedelige centrum jeg har set i længe. Vi gik hurtigt igen. Der var en masse butikker, men der var slet ingen atmosfære i byen, det var ikke noget for os i hvert fald. Vi ville så forsøge at finde et supermarked, så vi kunne handle lidt til aftensmaden. På denne rundtur rundt i byen så vi da nogle steder der så ret spændende ud, men det var ikke noget vi stoppede for. Det viste sig at være ret svært at finde et supermarked. Vi fandt et par butikscentre - store og masser af butikker - men ingen supermarked. Vi spurgte en om vej, og fandt da derved også et supermarked, men jeg tror det er første gang vi ikke har kunnet finde en dagligvarebutik. En meget forvirrende by at køre rundt i, så det var ret rart da vi var færdig og kørte hjem på pladsen. Klokken var efterhånden også blevet 17, så det var vist på tide at få et timer med lidt afslapning inden vi skal køre hjem imorgen.