banner

Turen til Frankrig og Luxembourg sommer 2010

Fredag d. 6. august

Årets sommerferie går til Fecamp i Nordfrankrig og Ethernach i Luxembourg – 1 uge hvert sted.
Vi startede fredag eftermiddag ved 13 tiden fra Aabenraa. Turen til Fecamp er på ca 1150 km, og planen for fredagen var at nå så langt som muligt.

De første stykke tid gik fint, men så begyndte trafikmeldinger at komme om kø ved Hamborg. De første lød på 25 km ”stop and go”, men da vi nærmede os Hamborg var der heldigvis kun ca. 15 km…. Hvis man kan kalde det heldigt. Det godt over 1 time at køre ca. 20 km, men så gik det også fint fremad igen. Den næste forsinkelse var på en rasteplads, hvor vi ventede over ½ time på maden  - og selvom der ikke var så mange gæster, så ventede de andre gæster lige så længe. De sagde der var meget travlt i køkkenet, jeg ved bare ikke lige med hvad….   Men pyt, turen gik videre mod målet for fredag – Campingpladsen ”family Camping Wienberg” lidt udenfor Bremen og meget tæt på motorvejen. Se www.camping-wienberg.de

På vores navigator har lagt en oversigt over ”campingpladser tæt på motorvejene” – en oversigt fra Bindt – og det gør det dejligt nemt at finde nogle pladser som ligger tæt på vores rute. Denne plads er helt ok – rent og pænt og det er meget nemt at komme tilbage på ruten.

Vejret har været rigtig dejlig, og det er skønt at sidde udenfor vognen og bare nyde en dejlig sommeraften.

Lørdag d. 7. august

Denne dag var dagen hvor planen var at køre ca. 700 km, det nåede vi knapt, men næsten. Turen gik via Osnarbrück, Venlo, Antwerpen, Lille og campingpladsen "Chateau & l`Oseraie" 3 km fra motorvej A1 ved afkørsel 13.1.

Turen gik fint, der var ikke specielt meget trafik, og vejret var ok, der kom et par regnbyger, men ikke det helt store.

På vej mod campingpladsen talte vi om at det ville være fint at bruge den plads vi havde været på i 2005 på vej mod Bretagne, men da alle Poi fra den gamle navigator var slettet ved reparationen, så vidste vi ikke hvor den lå. MEN vi må have fundet den på samme måde (downloaded POI med campingpladser tæt på motorvejen) for vi ramte lige præcis den plads vi gerne ville. En lille fin og ren campingplads, og der er ikke plads til ret mange gæster ud over fastliggerne, men de er meget fleksible og skal nok finde en plads hvis det overhovedet er muligt. Vi havde ingen problemer, der var stadig plads til nogle stykker.

Der var kommet en lille bar/cafe på pladsen med nogle små retter. Ikke det helt store, men fint at vi kunne få lidt at spise, og servicen på pladsen var stadig helt super.

Søndag d. 8. august

Idag skulle vi ikke så langt, ca. 200 km til Fecamp. Vi startede først ved 9 tiden, da bruserne var lukket indtil klokken 0745 (ved ikke om det var rigtigt, men det stod på døren). Pyt med det, vi skulle jo ikke så langt.

Turen til Fecamp gik fint og ca ved middagstid ankom vi til Fecamp. Der var rigtig meget trafik gennem byen, men vi fandt da op til campingpladsen (den er fint skiltet gennem byen) og så var vi spændte, hvilke pladser var der mon at få. Vi fik en seddel i receptionen med 5 forskellige pladser. Ingen af dem var helt perfekt, men den ene havde lidt bedre udsigt end de andre så den valgte vi. Campingvognen blev kørt ind på pladsen og vi fik os installeret efterhånden blev vejret også bedre og bedre. Så da vi var færdige sad vi ude foran vognen og nød udsigten og det disede lidt overskyede vejr blev erstattet af det skønneste solskin.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur ned i byen - en fin gåtur fra campingpladsen og ned på strandpromenaden. Der var rigtig mange mennesker i byen denne søndag - måske bare helt almindelig på dejlig sommer søndag og midt i ferietiden.

Vi spiste lidt tidlig på en restaurant nede i byen - LA FLIBUSTE - og vi fik nogle supergode pizzaer. Hjemturen var lidt hård, men ok og udsigten er jo bare helt super. Hjemme på pladsen nød vi resten af aftenen henholdvis ude foran med en dejlig solnedgang og inde i vognen.

Mandag d. 9. august

Vi stod op til en lidt diset morgen, men dog så lun at vi spiste morgenmad ude foran campingvognen, så er det jo rigtig sommerferie. Bageren kom stadig på pladsen og han kome endda helt oppe hvor vi bor, så vi købte lidt frisk morgenbrød. Turen idag skulle gå til Cany-Barville godt 20 km fra Fecamp. Vi ville gerne se slottet og så havde jeg læst at der var marked i byen mandag formiddag. Så vi tog først ind til byen, og jo der var marked og rigtig mange mennesker. Men markedet var nu ikke det helt store, der var rigtig mange boder med tøj, sågar flere med møbler og nogle få havde lokale madvarer og frugt og grønt. Vi gik en tur rundt i byen, og den var rimelig hyggelig, men ikke en omvej værd. Efterhånden var klokken blevet lidt over middag og vi satte kurs mod slottet - MEN ak der var middagslukket fra 12-15, så vi kiggede os en lille smule omkring det vi kunne se, og så kørte vi igen.

Tilbage til Fecamp og vi var inde i et supermarked og handle. Vi manglede lidt af hvert, så vi gav os god tid og fik handlet lidt af hvert. Så ellers hjem på pladsen og få en sen frokost og nyde resten af dagen hjemme på pladsen. Vejret var blevet rigtig fin og så kunne nyde solen resten af dagen.

Om aftenen sad vi og nød en fantastisk solnedgang - en god afslutning på dagen.

Tirsdag d. 10.august

En stille dag på kontoret....... i dette tilfælde primært i campingvognen.

Vi startede dagen med at sove længe... til kl 8. Bageren plejer at komme ca 08.45, men det gjorde han ikke idag, men heldigvis havde vi noget toast. Bageren kom først ved 10 tiden. Det var nok det grå og lidt triste vejr. Vejrmeldingen havde sagt overskyet og regn, og det holdt stik.

Vi tog en lille tur ned i byen og kiggede på lidt butikker, men man må helt bestemt sige at det er omkring havnen og på stranpromenaden at Fecamp er helt speciel, for resten af byen er ikke noget særligt. Vi fandt et par butikker, som var værd at kigge lidt på, men det var nu ikke det helt store. Så vi spiste en dejlig frokost nede ved havnen ( en menu med crepes og cider - rigtig lækkert og meget mættende), derefter kørte vi hjem på pladsen, læste lidt, så en film og fik dagen til at gå stille og roligt. Regnen varede med meste af dagen, men hvis meldingerne passer bliver det fint imorgen igen.

Onsdag d. 11. august

Idag gik turen igen lidt nordpå - det første stop skulle være i byen Veules-les-Roses. Ifølge bøgerne skulle det være en meget køn lille by med vist nok Frankrigs mindste flod. Ingen tvivl om at bøgerne har ret - det er en en utrolig køn lille by. Da vi ankom til byen var der lidt trafikkaos, da det var markedsdag og vi kørte lidt rundt for at finde en p-plads. Markedet var ikke så stort og ret hyggeligt, men byen er helt klart kønnere uden alle boderne, og der er rigtig mange flotte huse og en hyggelig stemning i byen.

På et tidspunkt kom vi forbi en gårdhave hvor der var en "Salon de The" og det så rigtig hyggeligt ud. Det var et hotel (Douce France) og en helt fantastisk atmosfære. Der var så mange hjørner og kroge, og ved indgangen var der et stort gardin så det var som at gå igennem et vindue. Stedet skal simpelthen ses og opleves, og selvom det var en dyr kop te (ca 35 kr) så var det stedet det hele værd. Jeg gik lidt på opdagelse med kameraet og hvis vi ikke lige havde campingvognen, så ville det være et rigtig fint sted at bo.

Som de andre byer ved kysten, så er strandpromenaden rigtig fin, klintekysterne er rigtig flotte og lyset er rigtig flot og særlig når havet bliver helt turkisblåt. Vi gik lidt mere rundt i byen, var bl.a. inde og se kirken, og den er også et besøg værd. En gammel kirke med en sin helt egen stemning og hygge. Den er ikke så stor som mange andre franske katedraler, men en af de flotte kirker som er et besøg værd.

Byen burde efter vores mening have mindst 1 sterne i vores Michelin guide, det har den mærkværdigvis ikke. Nogle bøger siger at det en af Frankrigs kønneste landsbyer, og vi var helt enige. Vi fandt også en campingplads lige i udkanten af byen og hvis vi skal til dette område igen, så bliver det i denne lille kønne landsby.

Herfra kørte vi videre til St. Valery en Caux, også en køn by, men ikke kan ikke rigtig sammenlignes med Veules les Roses. Havne partiet er dog speciel flot, og det er bestemt et besøg værd. Vi gik lidt rundt i byen, og specielt langs havnen, som efter vores mening er det mest specielle ved byen.

Herfra gik turen hjem på pladsen hvor vi nød resten af dagen med udsigt over havet.

Torsdag d. 12. august

Vejrmeldingen lød fint til idag, så vi valgte at køre til Etretat - det meget besøgte sted på den franske klintekyst. Vi kørte med de mindre veje derned, da vi kun skulle køre ca. 20 km. Der var meget trafik da vi kom til byen, vi havde igen ramt markedsdagen i den by vi besøgte. Hvis man gerne vil se de gamle huse i gaderne, så er markedet ikke den bedste mulighed, der vrimler med mennesker og man kan ikke se husene pga boderne og alle parasollerne.... men pyt, vi gik lidt rundt i byen og kiggede på butikker og de gamle huse. Rimelig hurtig kom vi dog ned på strandpromenaden hvor der er utrolig smukt med de specielle klinteformationer, den ligner en elefant der stikker snabelen i vandet...(der skal måske lidt fantasi til, men så kan man godt se det). Vi sad på en cafe og skrev et par postkort. Der er muligt at gå op på toppen af klinterne, og ingen tvivl om det er fantastiske udsigter herfra. Sidste gang vi besøgte stedet var der ebbe, og man kunne gå ud til en hule og gå om på den anden side af klinten, det var ikke muligt denne gang, der var nemlig højvande eller tæt derpå. Sidste gang var vi også oppe på toppen mod syd, så denne gang ville op på toppen hvor der lå en lille kirke. Vi besluttede at køre derop, da jeg ikke var hel tryg ved at gå på stien, jeg synes den var lidt for tæt på kanten.... så vi tilbragte en del tid nede på stranden, før vi spiste frokost oppe i byen i de hyggelige gader. Derefter kørte vi op på toppen, og der var rigtig flot heroppe fra, når jeg kiggede ned på stien, var det vist godt vi ikke gik, jeg tror aldrig jeg var kommet op.... det kneb helt gevaldig bare at komme hen og kigge på stien, Men højdeskræk eller ej, så var det rigtig flot at sidde op på toppen af klinten og kigge ned på byen, stranden og klinterne på den anden side. Når solen skinner er vandet næsten turkisblåt og det ser rigtig flot ud. Dette sted er absolut et besøg værd, og klinterne har da også 3 stjerne i Michelin guiden (betyder at det er en rejse værd). Efter nogle dejlige timer i Etretat gik turen hjem til Fecamp og til campingpladsen. Her lavede vi igen aftensmad i vognen og nød resten dagen. Om aftenen så vi en god film som vi havde taget med hjemmefra, da vi jo vidste at vi ikke forstår så meget i fjernsynet og da slet ikke forstå en film.

Fredag d. 13. august

En stille dag med ikke så meget på programmet - vi kørte en lille tur over på den anden side af byen og op på toppen af klinten på den sydlige side af byen. Udsigterne her langs klinterne er bare rigtig flotte, og vi må erkende at byen Fecamp ikke er den mest fantastiske by. Byen har en utrolig flot havne/strandpromenade, og Benediktinerklosteret og bestemt et besøg værd, men så er der heller ikke så meget mere. Selve byen huskede vi som ganske hyggelig, men vi har nok ikke været så kritiske sidste gang, for vi syntes faktisk at byen er ret kedelig ud over stranden og havnen. Campingpladsen ligger helt unikt, det er ganske sikkert, men det er også beliggenheden der er den største styrke. Faciliteterne på pladsen er gamle og slidte, og selvom der bliver gjort rent, så er det ikke ligefrem en fornøjelse af bruge dem. Vi besluttede idag, at vi kører til Amiens imorgen og vil se om vi kan nå at se byen, og så køre videre til Luxembourg på søndag. Vejret lover ikke så godt, men lad os se, for dagen idag var ganske fin, en del sol men ikke så varm, men udsigterne havde sagt regn efter det vi havde set. Det har faktisk været en flot dag, meget forskellig lys og havet har forandret farve hele tiden, og det er på sådan en dag vi husker hvorfor Fecamp er noget særligt, ikke byen men udsigten herfra pladsen er det billede vi ser for os når vi tænker på Fecamp.

Lørdag d. 14. august

Idag gik turen videre til Amiens. Det tog et par timer så var vi ankommet til campingpladsen i Amiens - Parc des Cygnes. Vi har boet her før, så vi vidste at den lå i udkanten af Amiens og vi fik os installeret så vi kunne bo der til næste dag. Kort efter vi var ankommet kørte vi ind til Amiens for at se hvad byen kunne byde på.

Vi parkerede lige bag ved kirken, og vi startede da også med at se den. Det er bestemt ikke uden grund at den er med på UNESCO`s liste. Det er en utrolig flot kirke, og det var også her de franske konger blev kronet (så vidt jeg lige ved det). Kirken er stor og flot, og man kan kun blive imponeret og tage tid til at nyde kirken. Udvendig er kirken også rigtig flot og med rigtig mange detajler. Kirken er bl.a. berømt for et lysshow som giver farve til hele kirkens forside, men det vil vi vende tilbage til.

Fra kirken gik vi lidt videre og vi gik ned ned floden til området med masser af restauranter. Her spiste vi frokost. Vi valgte en restaurant som servede bagte kartofter med alt mulig tilbehør til. Der var rigeligt, og det smagte rigtig godt. Vi var i udkanten af et vådområde som kaldes Hortilages, men vi var ikke rigtig klar over hvor langt vi skulle gå og det begyndte at regne, så vi gik op i byen til gågaden. Byen har en lang gågade med masser af butikker. I denne del af byen virker den meget moderne, og knap så hyggelig - ihvertfald efter vores mening. Vi kørte hjem på pladsen og hvilede et par timer. Henad 19 tiden kørte vi ind til byen igen og fandt en restaurant i samme kvarter som til frokost. Til aften spiste vi på en rigtig god restaurant Aux du don, og vi nød aftensmaden og tog os god tid. Ved 22 tiden begyndte det flotte show ved kirken front. Her kom flere og flere mennesker og med "fransk nøjagtighed" begyndte det hele et kvarter senere end planlagt. Showet var rigtig flot, Der var ialt 6 projektorer som belyste kirken og alle de små figurer blev belyst i farver så det så ud som de var malet i farver. Der var også en fortælling på fransk og noget flot musik. Showet var omkring 30 min og det var helt utrolig flot - en stor oplevelse. Det kan varmt anbefales at lave et stop i Amiens og se dette show, det er helt specielt.

Søndag d. 15. august

Så gik turen videre, vi kunne førts køre fra pladsen kl 0830 da de ikke åbnede før og vi skulle aflevere en magnetåbner til bommen, som vi havde brugt for at komme ind på pladsen aftenen før. Men det var også ok, vi skulle køre ca. 400 km til Luxembourg, Det var nok ikke så langt, men et rigtig kedelig regnvejr gjorde turen lang og kedelig. Det regnede og regnede og vi kunne bare se ud på en diset motorvej hele tiden. Så det en del pauser undervejs og hen midt på eftermidagen ankom vi til pladsen i Luxembourg. Selve pladsen ligger godt nok i Tyskland i byen Eternachbruck, men byen Eternach er i Luxembourg. Vi fik os installeret på pladsen og vi havde reserveret en plads helt nede ved floden. Så vi havde vand fra oven og vand foran os, men det er altid dejligt at bo ned til vandet, så det var helt fin. En fin plads, og selvom man skulle tro at vi var i Holland (der er vel ca 90 % hollandske gæster på pladsen) så er vi jo i Tyskland men bevæger os mest i Luxembourg, så vi er vel lidt internationale. Det regnede godt resten af dagen og det meste af natten med.

Mandag d. 16. august

Idag gad vi bare ikke køre nogle steder, så vi gik op i byen Eternach da vi var færdige med morgenmaden. Det var godt nok ikke særlig varmt, men det var tørt. Der var ikke ret langt op i byen, ca 500 m og vi startede med at tage turisttoget, så vi kunne få et indtryk af byen. Turen tog ca 1 time, og vi kørte en tur rundt om Eternach sø, en fin tur, men ikke just så meget en bytur, men byen er jo heller ikke så stor. Da vi kom ind til torvet igen gik vi en tur rundt i byen. Var inde og se kirken, den er meget mørk. En flot kirke, men ikke speciel imponerende i fohold til så mange andre. Byen har en ganske fin gågade og en flot central plads. Det er da en ganske ok by. Byen blev totalt ødelagt under krigen, og selv om den blev bygget hurtig op igen, så mangler den den charme som vi så godt kan lide i mange små franske byer.

Efter byturen nød vi bare tiden hjemme på pladsen og i campingvognen.

Tirsdag d. 17. august

Idag ville vi køre en tur i nærområdet og 2 steder var målet - slotruinen Beaufort og en kirke i byen Junglinster. Turen foregik i rigtig kønt område af Luxembourg - her er bakke og dale og nogle skønne udsigter. Vi ankom til Beaufort - en flot beliggende ruin og selvom det er højsæson, så var der godt nok ikke mange mennesker. Vi købte en lille brochure til 0,70 euro med en kort beskrivelse af de forskellige steder. Vi gik en fin tur rundt i de gamle ruiner, der var dog så meget bevaret at man godt kunne få et indtryk af det oprindelige slot. En stor del af ydermurerne er der stadig og det giver et fint indtryk af det gamle slot og så ser det jo ret flot ud. Et spændende sted og bestemt et besøg værd.

Herfra gik turen videre mod Junglinster. Vi kørte igennem området som hedder Müllertal, et område som bliver rigtig meget brugt til vandreture. Her er også utrolig flot og mange forskellige klippeformationer, den ene flottere end den anden. I bilen kan vi selvfølgelig kun se en del af dem, men turen gennem dette område var rigtig flot. Vi kom også forbi et vandfald kaldes Schiessentempel, og her bør man bestemt stoppe op og se nærmere på stedet. Vejen går faktisk lige forbi, så man behøver ikke ant vandre hen til det.

Da vi kom til Junglinster var kirken lukket pga repation, det var bare øv, jeg havde set nogle billeder i en brochure som så rigtig flotte ud, men vi fandt jo så ikke ud af om det var rigtig. Vi var ret tæt på vores campingplads så vi kørte hjem. Undervejs hjemad fandt vi et supermarked og fik handlet lidt ind til en sen frokost og aftensmaden. Hen ad eftermiddagen gik vi op i byen for at købe et fiskekort til floden. Det skulle vi kunne få i en lille fiskeforretning, men hun havde ikke flere, så vi måtte en tur på rådhuset, og på kontor nummer 15 fandt vi da også en mand som kunne hjælpe med dette. Det var ikke ret dyrt, 5 euro for en uge. Så nu kunne Christian fiske lidt når vi var hjemme på pladsen, vi bor lige ned til floden Sure, så det er dejlig nemt. Han havde dog ikke noget fiskeudstyr hjemmefra, så vi havde købt en billig fiskestang i Frankrig og resten af udstyret i den lille fiskebutik i Eternach.

Vejret var ikke det bedste idag, faktisk ret koldt og lidt regn indimellem, men i forhold til hvad vi hørte om i radioen og fjernsynet var det da ikke regn hele dagen og vi havde små glimt af solen ind imellem. Vejret skulle blive bedre dag for dag, og vi har vist været lidt heldig indtil nu.

Onsdag d. 18. august

Dagens tur skulle gå til borgruinen Bourscheid og den lille by Esch-sur-Sure. Vejret var godt nok lidt gråt midt på formiddagen, men det var tørt og vores tur var på ca 100 km ialt, så vi ville bare afsted.

Efter en flot tur hvor vi kom lidt op i højderne så vi borgen i Bourscheid. Selve byen Bourscheid ligger helt oppe på toppen og lidt nedenfor lå borgen Bourscheid. En lidt usædvanlig placering, men en rigtig flot placering. Borgen har altid været brugt til militære formål og det var der heller ikke tvivl om i indretningen. Vi fik en audio guide udleveret ved indgangen og kunne høre forklaringer til de forskellige steder. Det var ikke for langt og gav et fint indtryk af stedets historie. Selvom det var en ruin var der ret meget bevaret og der var stadig flere etager. Flere steder var der en helt fantastisk udsigt, og borgen er bestemt et besøg værd.

Luxembourg har ret mange gamle slotte og borge, de fleste er ruiner. De 2 steder vi har besøgt på denne tur er spændende hver for sig, men det flotteste af dem alle er slottet Vianden som vi besøgte for et par år siden. Så hvis man ikke har været her før, så vil jeg helt klart anbefale slottet Vianden som det første.

Fra Bourscheid gik det videre til den lille by Esch-sur-Sure. En lille men meget flot beliggende by. Allerede da vi ankom til byen var der et vauw... her er flot. Byen er ikke større end at det er hurtigt at gå rundt inde i byen med centrum lidt højt beliggende og med floden rundt om det meste af byen. Her er smalle gader og rigtig hyggelig. For dem med masser af energi og ingen højdeskræk var der trapper op til 2 udsigsttårne/udsigtsteder og her havde man helt sikkert en rigtig flot udsigt over byen og floden, men jeg skulle ikke gå på den smalle sti som vist nok var ude ved kanten hele tiden (sådan så det i hvert fald ud...), Vi spiste en lidt sen frokost i byen og gik lidt rund bagefter for at nyde den hyggelige lille kønne by. Et besøg kan bestemt anbefales. Da vi var færdige i byen gik turen hjem til Eternach og vi var hjemme igen sidst på eftermiddagen. Vejret idag blev bare bedre og bedre. Der var en del sol, og et par byger fik vi også. Det var ikke så varmt, knap 20 grader kunne det da blive til.

Torsdag d. 19. august

Så kom dagen hvor vi skulle opleve Luxembourg by. Vi har glædet os til at se hvad byen kan byde på. Vi kørte afsted midt på formidagen, og der var kun godt 30 km, så det tog ikke så lang tid. Vi fandt det parkeringshus som vi havde lagt i ind navigatoren og der var heldigvis plads endnu. Det kan anbefales at komme lidt tidlig på dagen, da vi kunne se senere at de langt de fleste p-huse var fyldt op. P-huset lå meget tæt på gågaden og der er flere gågader i byen, og der er virkelig mange butikker, og mange af dem så meget dyre ud, men man kan nemt få flere timer til at få bare ved at gå rundt i gågaderne, Der er ret mange gader som er gågader så man løber ikke tør lige med det samme. Jeg havde læst en del om pladserne i centrum og vi fandt da også hurtigt pladsen der hedder place d`Armes, men vi var enige om at der absolut ikke var noget særligt ved pladsen. Vi så en af de busser der kører rundt med turisterne og vi købte en billet. Det var lidt dyrt - 14 euro pr person, men det var pengene værd. Vi fik en fin rundtur i hele byen og det varede næsten 1 time. Vi så EU og bankkvarteret, og her fik man bestemt det indtryk at det må være gode indtægter for Luxembourg for det er et stort område, særlig blev jeg overrasket over bankområderne. Der var flere gader med banker og banker..,,,, og så lige et par EU institutioner - Alt sammen var nyt og moderne. Undervejs kunne man stå af bussen og tage med en af de næste. Vi blev nu på bussen og tog hele rundturen på een gang. Vi kørte i en dobbeldækker med åben tag, det var fint da vejret var rigtig godt, men nogle gange når vi kørte op og ned og ude ved kanten, så skulle jeg ikke kigge for meget.

Det var en rigtig fin rundtur, og vi fandt ud hvad vi selv ville gå rundt og kigge på efterfølgende. Vi gik lidt rundt i det der kaldes den gamle bydel og så flere af udsigtsstederne, der er bare mange flotte udsigtsssteder. Egentlig ville vi også have set kasematterne, men da jeg så at der 400 trappetrin på hele turen og man måtte ikke lide af klaustrofobi, det sidste gik nu nok, men vi havde allerede gået meget både op og ned, så vi droppede kasematterne og gik tilbage til bilen via den del af gågaderne som vi ikke havde set tidligere.

En fin tur til en spændende by, og helt klart et besøg der kan anbefales - og hvis man er i Luxembourg eller planlægger at besøge det lille land, så må man ikke snyde sig selv for et besøg i denne hyggelige by. Den er ikke større end den er til overskue, men har alt det man kan forvente af en storby.

Vejret idag var bedre end længe, solskin stort set hele dagen og ca 22 grader, det var dejligt at det igen var rigtig sommervejr.

Fredag d. 20. august

Efter morgenmaden og lidt hygge med avisen kørte vi afsted med floden Mosel som målet. Jeg havde lagt 4 byer langs Mosel ind i navigatoren og turen var ikke så lang, ca. 70 km ialt. Turen dertil var ganske flot, lidt op og ned men vi kom da fint til den første by - Wasserbillig. Det skulle være her at de fleste turbåde langs Mosel de startede, men vi satsede på at køre selv, så kunne vi jo stoppe i de forskellige byer. Vi ville finde et fint sted nede ved floden og sidde og nyde en kop kaffe med udsigt over floden, men det fandt vi ikke i Wasserbillig, og byen så egentlig ikke særlig spændende ud, så vi kørte videre.

Næste by Grevenmacher, en af de største byer på vinruten, så der måtte da være noget. Det var der måske nok, men vi fandt det ihvertfald ikke. Heller ikke denne by så særlig spændende ud, så vi kørte videre. De sidste 2 byer var små byer men lød fine i bogen Turen går til Belgien og Luxembourg. Den 3. by - Ahn - var heller ikke noget særlig og måske lidt gammel ja, men også meget dødt, vi så stort set ikke et menneske og bestemt ingen udskænkningssteder. Vi fortsatte og tænkte at det var godt nok en fin tur langs floden og vinmarkerne, men vi skulle nok have taget turbåden alligevel, for der kunne vi da sidde og nyde noget at drikke samtidig med at vi kunne se floden.... Kunne vi vælge om så ville vi have taget en udflugt med turbåden, men selvom vi fulgte med turbåden det meste af tiden på vej sydpå, så sad vi jo nu i bilen. Så vi kørte videre til den sidste by, Ehnen, og her var der endelig et udskænkningssted og lige ud til vejen. Desværre sad et par trin nede, så floden kunne vi ikke se, men sådan var det. Efterfølgende gik vi en tur rundt i byen, og dette var en hyggelig lille gammel by med flere fine gamle gader. Der var meget lidt liv i byen, vi så da et par biler, men ellers ikke nogle mennesker andet et par andre turister som også var ude at gå en tur i byen.

Da vi havde gået lidt rundt kørte vi hjem igen, først langs med Mosel og fra Wasserbillig kørte vi langs med floden Sure som jo også løber lige udenfor vores campingvogn. På vejen tilbage langs med Mosel så vi turbåden komme tilbage, så tiden ville have været det samme og det havde nok været flottere at se det hele ud midt fra floden.

Vel ankommet hjemme på pladsen nød vi resten af dagen og lavede lækkert grillmad om aftenenen. Vejret var rigtig super, ca 24 grader, så der var gang i livet på floden med kanoer, luftmadrasser, baderinge, fiskestænger med mere og det var rigtig hyggeligt at sidde og kigge på det sker rundt omkring og bare sidde og læse lidt, drikke en kop kaffe og bare sidde og nyde det. Det var rigtig fint.

Lørdag d. 21. august

Dagen idag skulle blive rigtig varm, og det har den også været. Vi har haft omkring 30 grader, og det har været rigtig rigtig varmt.

Vi ville ikke noget særlig idag, bare slappe af og nyde den sidste dag. Sidst på formiddagen gik vi en tur op i byen, der var noget der kaldes BRADERI - en form for marked. Alle butikker havde borde eller stande ude på gaden, og på torvet var der flere bode stillet op. Flere af dem havde lokale produkter, og vi fik da også købt lidt forskelligt. En rigtig hyggelig tur og der var masser af mennesker og liv i gaderne uden at være for mange.

Vi kunne også rigtig træne i at sige goddag og farvel på luxembourgsk - det lærte vi jo i turbussen`s audioguide i Luxembourg by. Vi troede de sagde godmorgen langt op af dagen men goddag hedder noget der ligner moyen, næsten som vores mojn, og farvel hedder noget der ligner aedie. Jeg har ikke set det på skrift, men noget i den retning.

Med den sommervarme var der endnu mere gang i badelivet på floden, og der skete noget stort set hele tiden, så vi tilbragte også meget tid i skyggen ude foran vognen. Vi havde købt en sunview til at sætte på foran på markisen, og det virkede fint til at give lidt skygge, men er også gennemsigtig så det tager ikke lyset. En udværket investering, det virkede nemlig også fint da det regnede.

Vi afsluttede dagen med et besøg på en af de mange restauranter meget tæt på pladsen. Denne lå på den tyske side, vi fik den anfalet af vores naboer på pladsen, og det var en fin restaurant, vi spiste 3 retter mad og incl vin, vand og kaffe kostede det 50 euro for os to, det er vist ikke noget at sige til.... ikke engang 200 pr mand.

Endnu en god feriedag går mod sin afslutning og vi har gjort klar til at køre afsted tidlig i morgen tidlig.

Søndag d. 22. august

Søndag morgen havde jeg stillet mobilen til at vække kl 0600, så vi kunne komme tidlig afsted. Vi var lidt overrasket over så mange der oppe og igang og først senere fandt vi ud af at mobilen var en time bagefter. Det har jeg aldrig oplevet før, og senere på dagen da jeg slukkede den, ja så passede den igen. Vi glemte også at tanke i Luxembourg - hvor dum kan man være, det er væsentlig billigere end Tyskland, men vende om for det det ville vi alligevel ikke.

Vi kørte nordpå og turen gik egentlig fint, men vi kom ikke så langt. Hen på sidst eftermiddagen havde vi kun kørt ca. 430 km, og vi var kommet lidt nord for Hannover hvor campingpladsen "Camping Aller Leine Tal" ligger en km fra rastepladsen Aller Leine (eller noget i den retnig - man skal køre ind på rastepladsen og så køre af... lidt spøjst men rigtig nok). Det er en fin plads og vi havde 304 km hjem. Det kunne vi alligevel ikke nå idag, så vi kunne lige så godt holde her. Pladsen har også en lille restaurant så vi spiste lidt aftensmad og nød en dejlig sommeraften.

Mandag .d 23. august

Idag kørte vi så de sidste 304 km, og vi var hjemme ved 13 tiden. Der var ingen problemer med trafikken og det var dejligt at være hjemme igen.

Ialt kørte vi 3159 km på hele turen.