banner

Turen til Frankrig sommer 2012

Fredag d. 29 juni

Så startede ferie, lidt før end vi plejer. Men når vi nu vil til Frankrig og se lidt Tour de France, så bliver vi nødt til at holde ferie lidt tidligere. Vi startede fredag og var lidt spændt på hvor lang vil ville nå ned. Turen gik fin - det var meget varmt ( ca. 30 grader) og med en defekt aircondition, måtte vi bruge den gammeldags metode med at åbne vinduerne. Der var da en del vejarbejde på A7 som vi kørte på idag, men vi holdt kun i kø een gang i ca. 30 min så vi var nok rigtige heldige.

Vi nåede lige syd for Kassel hvor vi havde fundet en campinplads tæt på motorvejen. Vi fandt den via nogle downloade POI med campingpladser tæt på motorvejene i Tyskland. Det plejer at virke fint og det gjode det også denne gang.

Pga det lumre vejr var der en del meldinger om torden og uvejr med kraftig regn og vindstød helt op til stormstyrke i tordenvejr områderne. Vi kunne se store mørke skyer i horisonten og vi ville gerne nå campingpladsen inden der kom uvejr, og det nåede vi da heldigvis også. Vi fik ikke noget særligt uvejr, men det var rimelig tæt på.

Campingpladsen hed Camping Fulda Schleife - og det var ganske fin lille plads. Der var god plads og de sanitære forhold er rimelige. Service på pladsen er rigtig god, og der er også en restaurant på pladsen. Så man kan vel kun sige at det er en god plads at bruge til overnatning undervejs.

Varm kø på motorvejenudsigt fra rastplads

En varm kø - heldigvis var den ikke så lang, men den var meget varm ca. 32 grader... til gengæld er der også fordele ved køreturen bl.a. en flot udsigt fra en rasteplads og en smuk natur i Kassel bakkerne.

Camping Fulda SchleifeCamping Fulda SchleifeCamping Fulda Schleife

På campingpladsen Fulda Schleife er den lille træhytte receptionen. Pladsen ligger helt ned til floden Fulda og fra vores plads kunne vi kigge op på vejen og se alle dem der kom kørende.

Lørdag d. 30 juni

Vi startede rimelig tidlig fra campingpladsen, solen skinnede og det blev igen en meget varm dag. Vi ville gerne nå til Colmar hurtigst muligt. Turen gik rigtig fin - stadig meget meget varm - men trafikken gik ret glat. Der var ret så meget vejarbejde og noget af den motorvej vi kørte på ville blive helt spærret pga en bro, så vi var glade at vi nåede igennem inden.

Når man kører ind i Colmar fra nord og i en af de første rundkørsler møder man frihedsgudinden. Manden der har lavet den - Bartoholdy - kommer fra denne by. Det er et ret imponerende syn og jeg havde helt glemt det, den var her jo også sidst vi var i byen.

Midt på eftermiddagen kom vi til Colmar og fandt campingpladsen - Camping D`Ill i Colmar i Alsace. Vi fik en plads og det var dejligt at kunne sidde og nyde det i skyggen.

Indgangen til campingpladsen så vældig flot ud, og der løber en lille flod langs campingpladsen. Der er også en restaurant på pladsen. Vi fik pizza fra denne restaurant om aftenen og jeg håber da at resten af maden er bedre, for pizzaen var ikke noget særlig.

Colmar, AlsaceCamping D`Ill ColmarCamping D`Ill Colmar

Søndag d. 1. juli

Dagen startede med regnvejr og det hold ved hele dagen, med få ophold i løbet af dagen. Men vejret skulle ikke stoppe os, så vi startede med at køre til byen Hattstat hvor der skulle være loppemarked hvis jeg havde læst rigtig i brochuren. Det var ganske rigtig loppemarked i flere af byens gader. En hyggelig lille by og der var masser af boder, desværre var der også masser af vand, og hvor i de forrige dage blev våde af sved, så var det regnen vi blev våde af idag. Mange af boderne blev også lidt for våde og inden middag var de fleste af boderne pakken sammen. Der var også flere telte stillet op hvor man kunne købe kaffe med hjemmebagt kage og andre forfriskninger. Rigtig synd for byen at det hele regnede væk - der var næsten heller ingen gæster. Vi blev godt våde og kørte hjem på pladsen og fik lidt tørt tøj på.

Efterfølgende var planen at køre til byen Vogelsheim og køre en tur med veterantog. Det var næsten samme model som Christian har hjemme i haven, så det var lidt sjovt at skulle ud af køre med det. Lige ved siden af denne by ligger der en lille by Neufbrisach, som er bygget af Vauban. Selve byen var egenlig ikke noget særligt man anlægget rundt om byen var ret flot - og havde det ikke være regnevejr ville en gåtur rundt i området have været en god ide.

Vi kørte i stedet direkte til banegården i Vogelsheim og bestilte togbilletterne. Banegården var i fin gammel stil og der var rigtig mange der skulle med toget. Man kunne kombinere togturen med en sejltur på Rhinen og det lød da lokkende så det købte vi. MEN et godt råd hvis du som læser har samme ide - TAG KUN TOGTUREN - sejlturen var rigtig kedelig. Der var kun een gang på de 80 min at der var en pæn udsigt, og det var da vi sejlede hen til Brisach. Resten af turen var der ikke noget at kigge på og pengene var faktisk spilt, men det var jo ikke til at vide....

Toget kørte først en lille tur på 5-10 min hen til remisen, (hvis vi herfra gik ud til floden og kigge kunne vi også se over til Brisach...)Her fik vi en forklaring om flere af de gamle tog, desværre kunne vi ike forstå det, da det hele foregik på hurtig fransk. Men flotte er de gamle tog, så det kunne vi da nyde. Derefter kørte vi en længere tur i røg og damp. Og jeg skal da lige love for at det var med røg og damp. Alle vognene var også gamle og der var også en barvogn med. En rigtig fin tur med toget som varmt kan anbefales hvis man kan lide gamle tog.

Den første række billeder er fra loppemarkedet i Hattstat - den næste række siger nok sig selv.... Veterantog i Vogelsheim

Loppemarked i Hattstat, AlsaceLoppemarked i Hattstat, AlsaceLoppemarked i Hattstat, Alsace

Banegården  i VogelsheimVeterantoget i VogelsheimVeterantoget fra Vogelsheim

Neufbrissach Vauban fortet i Neufbrisach

Mandag d. 2. juli

Vi startede dagen stille og roligt med morgenkaffe i campingvognen, og vi havde ikke travlt så det tog lidt lang tid. Midt på formiddagen kørte vi ind til Colmar. Vi ville bare gå en tur i de flotte gamle gader i centrum. Heldigvis holdt vejret tørt og knap er regnen væk før man savner solen igen. Billederne bliver også lidt flottere i solskin. Vi har besøgt byen før - ca 4 år siden - og vi vidste derfor at det er en køn gammel by.

Med bykortet i hånden blev de fleste af gaderne i centrum gået igennem og undervejs fik vi noget godt at spise. Christian fik nationalretten chouroute - sauerkraut med 5 slags kød - mens jeg fik noget kylling med pasta. Begge dele smagte dejligt.

Da vi havde gået rundt i nogle timer fandt vi et supermarked og fik handlet lidt. Jeg fik også købt nogle scrapbooking blade, så der er læsestof til noget tid, og flere ideer der skal afprøves når vi kommer hjem.

Colmar, AlsaceColmar, AlsaceColmar, AlsaceColmar, AlsaceColmar, Alsace

Tirsdag d. 3. juli

Der var ikke de store planer for dagen idag, vi ville en tur ind til Colmar igen og gå en tur rundt ved Petit Venice. Vi håbede på lidt sol, men formiddagen bød på overskyet og med regn indimellem.

Men området omkring Petit Venice er meget hyggeligt uanset vejret. Det er ikke særlig stort og idag var der meget lidt vand i kanalerne så det så lidt forkert ud. Husene er rigtig flotte og den række lige overfor den overdækkede markedshal er speciel flotte, det er altid den række man ser i bøger og andre steder hvor man ser om Colmar.

Efterhånden kender vi byen ret godt - både fra sidste besøg og denne gang og afstandende i centrum er ikke særlig store, men der er så mange forskellige torve og små gader at man syntes det hele tiden er noget nyt. Der så mange detajler på husene at der også hele tiden er noget nyt at finde.

Vi gik også en tur ind i den overdækkede markedshal, og der fik vi en rigtig god frokost og fik handlet ind til aftensmaden. Rigtig lækre leverfrikadeller.... med bønner og gullerødder, super lækkert. Lidt lokale pølser (pålægspølser) købte vi også så vi kan få lidt godt til frokost de næste dage.

Da vi kom hjem gik vi en tur lige ved siden af campingpladsen - og selvom vi troede vi boede i Colmar så hedder byen på denne side af floden Horbourg-Wihr. Den har kun een blomst i Ville Fleur klassifikationen, men der var masser af blomster langs hovedgaden.

Resten af dagen nød vi hjemme på campingpladsen og sidst på eftermiddagen kom solen frem - skønt med lidt solskin igen.

Jeg har læst et sted at dette område er det tørreste sted i Frankrig, men begge gange vi har besøgt byen har det regnet temmelig meget, så vi må have været ret uheldige på det område. Men byen er et besøg værd uanset vejret.

Petit Venice, Colmar AlsacePetit Venice, Colmar AlsaceHorbourg-Wihr, Alsace

Onsdag d. 4. juli

Flyttedag - idag gik turen knap 200 km sydpå til feriens hovedmål - byen Besancon i France Comtè. Vi nød formiddagen på pladsen i Colmar da vejret fra fin solskin. Ved 11 tiden startede vi sydpå og turen gik fint. Det var jo også bare ud på motorvejen og sydpå.

Vi ankom hen på eftermiddagen og var spændt på hvordan pladsen så ud. Vi havde reserveret en plads og det var vist fint. Der var sådan se pladser nok, men ikke meget ledig nede ved floden. Vi har fået en fin plads med udsigt over floden Doubs. Der er ikke så meget trafik på floden, men et enkelt skib er da kommet forbi idag, men udsigten er fin. Det er en fin lille plads - receptionen er vældig god - super service og masser af brochurer så vi kan finde ud hvad vi præcis vil se. Der ligger også et STORT supermarked ret så tæt på. Det er vist noget korteret at gå, da vi vi skal kører godt 2 km for at komme de ca 600 m i luftlinie. Det finder vi ud senere om det er nemmere at gå derhen.

Pladsen sanitære forhold er også ok - faktisk lidt bedre end i Colmar. Der er lyst og stort og ok rent. Lad os se de næste dage om det holder.

Vi bor i udkanten af Besancon - der er nok godt 5 km ind til centrum. Vi har nydt en dejlig dag på pladsen og det er vist om at nyde vejret når det er godt, for vejrudsigten er ikke for god. Men vi kan jo håbe det går bedre end forventet.

Planerne er lagt i grove træk for de næste dage, og en masse brochurer er kigget igennem. Måske har vi husket det hele og måske dukker der noget andet op. Det er rart nok at have nogle planer i grove træk, men der skal også være plads til at gøre det som vi har lyst til de enkelte dage. Vi glæder os ihvert fald til nogle spændende dage her i området.

Camping La Plage BesanconCamping La Plage BesanconCamping La Plage Besancon

Torsdag d. 5. juli

Idag gik turen ind til Besancon - nu ville se hvordan byen ser ud. Vi valgte at tage bussen ind til byen, den kører lige bag ved campingpladsen, og så behøvede vi jo ikke at finde p-plads m.m. Vi købte billetterne i receptionen og han forklarede os fint hvilke busnumre vi skulle bruge. Skiftet mellem den første og anden bus tog lidt lang tid, vi skulle vente ca 15 min, men nu var vi jo afsted så vi kunne bare vente. Det var ikke så svært at finde rundt i centrum, så man kunne sagtens have taget bilen. Der var rigtig meget vejarbejde inde i byen så det var nok fint nok med bussen.

Vi startede med en tur op til citadellet - her kunne jo også bruges vores heldagsbilletter. Vi fik at vide at den første del af citadellet var gratis og den anden del betalbar. Man kunne kun komme derind for en pris af 9 euro - samlet billet til alle ting inde i citadellet. Vi ville egentlig bare se bygningerne og ikke diverse museer og ZOO, så vi valgte at gå ned igen. Målet var også at spise frokost på citadellet, men begge restauranter lå inde i betalingsområdet.... Da vi kom til udgangen fik vi at vide at man faktisk godt kunne købe en timebillet til halv pris, og vi spurgte endda om der ikke var andre muligheder oppe ved betalingsindgangen....øv øv, men vi gad ikke gå tilbage igen, så vi tog bussen ned i byen igen. Den kørte en anden vej og pludselig var vi ved endestationen.... 10 min senere kørte vi igen. Men vi kunne da se citadellet nedefra på pladsen, så vi tog et par billeder.

Efterfølgende ville vi sejle en tur rundt inde i byen og selvom tidsplanen blev lidt stram pga den ekstra ventetid ved endestationen så nåede vi lige skibet. Frokosten måtte vi springe over... en bager havde lige et par boller og lidt vand. Lige efter vi var gået ombord p båden (pladersen ovenpå var væk) kom der en masse skoleelever og fyldte alle pladerne op nede hvor vi sad. Og sikken en larm.... men kaptajnen tyssede på dem flere gange. Normalt sejler man en tur rundt om hele centrum, men pga noget broarbejde var der lukket for at sejle under, så vi sejlede lidt frem og tilbage. Vi plejer altid at være "heldige" med sejlture - de fleste er ret kedelige og ikke med særligt mange flotte udsigter... men vi så da lidt af byen set fra floden og vi sejlede under citadellet 2 gange gennem en lang tunnel.

Efter denne sejltur manglede vi noget kaffe og måske lidt til kaffen - pga den meget lille frokost - og vi gik en tur op ad gågaderne. Det første sted med mange cafeer var der ret så meget larm pga renoveringer så vi gik videre ( vi ville gerne have lidt ro) og det lykkedes da også lidt senere. Vi gik lidt videre rundt i byen og næste mål var at se det astronomiske ur i domkirken, det havde jeg læst skulle være lidt speciel. Vi fandt endelig kirken - den var næsten helt oppe ved citadellet... og denne gang gik vi derop. Da vi så endeligt havde fundet kirken kunne man kun se uret ved en rundvisning. Den forrige var gået igang 10 min før vi kom, og næste var først 50 min senere....så vi gik ned i byen igen. Nu var vi godt trætte og ville finde en bus og køre hjem på pladsen.

Byen Besancom har en ok centrum - der er flotte gamle huse, men det er en ret grå by. Der er ikke mange farver på husene og flere steder var der ret kedeligt. Men der var også steder som var flotte, og vi var egentlig mest vil med hustagene, der var simpelthen så mange flotte skorstene og det gav et specilt indtryk. Udenfor centrum så vi ikke noget man kan sige der var værd at se, tværimod så var det meget kedeligt at se på.

Om aftenen da vi kom hjem hentede vi pizza hos den italienske restaurant på den ande side af vejen - og med tiramisu til desset. Det var lækkert og vi sad og nød udsigten til floden fra vores plads.

Besancon, FrankrigTunnel under citadellet i BesanconUdsigt fra Citadellet i Besancon

Fredag d. 6. juli

Et af formålene med at komme til denne del af landet var jo at se lidt Tour de France, så idag ville vi finde ud af hvor vi skal være på søndag når touren kører fra Belfort og sydpå. Vi kørte på lidt småveje og lidt forkert, men vi kom da til stedet hvor vi vil være på søndag og fandt ud hvor vi tror vi vil stå. Der er masser af flot natur i området og vi kørte også en lille del af den strækning hvor Touren skal køre - der var rigtig flot, men det er en laaaang bakke og den stiger ca 5% i laaaang tid - det er ihvertfald godt vi ikke skal cykle der....

Vi fortsatte op til Belfort hvor vi ville se citadellet og den store løve. Belfort er ikke så stor en by, og vi fandt da også hurtig en p-plads og den var ganske gratis. Det var lige ved siden af citadellet og allerede udefra så det rigtig flot ud. Vi gik ind i den gamle bydel og fandt en hyggelig lille restaurant hvor vi fik en flamkuche (specialitet fra Alsace). Den gamle bydel er rigtig flot - mange flotte farver på de gamle huse og bydelen er ikke ret stor, men meget flot. Der var masser af skilte der viste vej og vi fandt da også hurtigt op til løven - den er bare stor og flot - ca. 11 m høj og ca 14 meter lang - ret så imponerende.

Derfra gik vi videre rundt på citadellet og vi købte en billet for 7 euro - man fik 6 ting for den pris - incl at se løven, men vi brugte nu kun de 3. Man kunne faktisk godt have nøjet med at betale 1 euro for at se løven. Det er en rigtig fin tur at gå rundt og se på citadellet og det koster ingenting - nogle fantastiske udsigter og flot bygningsværk - bygget af Vauban som har bygget flere forsvarsværker. Vi var enige om at dette var turens højdepunkt - ihvertfald indtil nu. Et super fint besøg i byen Belfort - som bestemt kan anbefales - både den gamle bydel og citadellet.

Derfra gik turen de knap 100 km hjem til Besancon, hvor vi lavede lidt aftensmad i campingvognen.

Vi har 2 bævere som svømmer rundt i floden og det er ret hyggeligt at se dem indimellem, om aftenen kvækker frøerne og man må da sige at der lidt liv omkring os.

Belfort, FrankrigBelfort, FrankrigBelfort, Frankrig

Belfort, FrankrigBelfort, Frankrig

Lørdag d. 7. juli

Der er mange ting at se i området, og nogle gange gælder det om at vælge fra. Det måtte vi gøre idag, da vi egentlig havde udvalgt 4 ting til turen idag, men vi ved jo egentlig godt at det er for meget så de 2 af dem blev valgt fra.

Turen første stop var byen Dole - den havde 1 stjerne i vores Micheling guide, men efter vores mening burde den have de 2 ud af de 3 mulige stjerner. Det gik ret nemt at finde en p-plads - endda gratis - og Christians kommentar var da vi gik hen til Office de Turisme - Er dette den flotte by med de gamle gader...? Det var det ikke, den gamle by begyndte der, men den blev bare kønnere og kønnere. Der var også marked i byen, men boderne havde ikke noget særlig spændende og egentlig ødelade de bare udsigten i de gamle gader.

Vi startede med kirken og gik først lidt rundt i den gamle by - den er virkelig flot - og så kom vi ned til vandet. Og hvis den ikke var flot indtil nu, så blev det bare rigtig flot nede ved vandet. Det er svært at beskrive - håber et par billeder kan gengive noget af den flotte by. Vi spiste frokost i byen og blev der ret lang tid.

MEN vi havde jo også et næste punkt - Arc et Senans - et UNESCO site, og de plejer at være flotte. Det har været et sted hvor man lavede salt og den daværende franske konge hyrede en speciel arkitekt til at tegne stedet. Det er virkelig flot, vi gik bare rundt og nød bygningerne, selve historien om saltudvindingen hørte vi ikke. Der var mulighed for at låne audio guide, men vi havde ikke rigtig lyst. Det tog ikke så lang tid at se stedet og så gik kursen igen mod Besancon. På hjemvejen skulle vi lige forbi en hobbyforretning jeg havde fundet på nettet. Den lå i stort område med masser af forretninger - store og små - på mange gader. Det var så stort at det var ret svært at finde rundt og det var helt umulig at se hvor mange forretninger der egentlig var. Men vi fandt det vi skulle og derefter gik turen hjem til campingpladsen. Igen var det blevet sent eftermiddag inden vi kom hjem.... de der halve dage hvor vi bare slapper af, de kommer nok lidt senere på ferien.

En dejlig aften på pladsen og en dag med skønt sommervejr og dejlig sol.

Dole, FrankrigDole, FrankrigDole, Frankrig

Dole, FrankrigArc et Senans, Frankrig

Søndag d. 8 juli

Så kom dagen hvor vi skulle se Tour de France. Vi stod tidlig op og pakkede tasken med mad, drikkevarer og stole. Køreturen til stedet vi ville stå var godt 1 time. Vejret var begyndt rigtig dårligt og selvom det så flot ud på køreturen med disen så var det ret så køligt og lidt vådt indimellem. Da vi kom til Maiche - ca 4 km før vores mål, lavede vi en lille pause og fandt en cafe hvor vi lige kunne få en kop kaffe og afvente bedre vejr.

Vejret blev bedre og bedre og hen over middag endda rigtig flot. Da vi ankom til stedet var vejen spærret og en del mennesker var ankommet, men det så ikke så voldsomt ud endda. Men der kom bare flere og flere til. Vi var klar i vejkanten ved ca 1130 tiden og caravenen skulle komme efter et par timer. Den første time skete der ikke så meget, men så begyndte der at komme en bil engang i mellem, og så kom karavanen - det var rigtig rigtig mange biler og nogle mere kunstfærdige end andre. Det var sjovt at se de forskellige og forsøge om man kunne fange nogle reklameting, men det lykkedes ikke ret mange gange.... Der var bare noget at kigge på lang tid og det tog vel ca. 45 min før karavenan var igennem og så var det jo bare om at vente på cykelrytterne.

Ved ca. 1430 tiden så vi nogle helikoptere og så vidste vi at nu var de tæt på, og det var ganske korret - det gik hurtigt og den eneste jeg så som jeg kendte var Bjarne Riis i en af bilerne. Cykelrytterne var meget svære at se i farten.

Det var rigtig sjovt at se etappen, og det er noget helt andet en fjernsynet derhjemme, men vi vil nu foretrække at se det i TV der kan man da følge med i hvad der sker i hele løbet og se naturen hvor de kører. Nu har vi prøvet at se det live og det var også rigtig spændende.

Det tog lidt lang tid at komme væk fra stedet - der var bare rigtig rigtig mange mennesker. Da vi kom ud af byen gik køreturen fin hjemad og undervejs kom vi lige forbi et lille loppemarked - det var lille, men en fin lille pause.

Aftensmaden denne aften blev en tur på den italienske restaurant lige ved campingpladsen og en dejlig lun aften hjemme på pladsen.

Tour de France 2012Tour de France 2012Tour de France 2012

Mandag d. 9. juli

Dagen idag skulle også handle lidt om Tour de France. Der var enkeltstart fra Arc et Senans til Besancon og vi havde planlagt at ville tage bussen og gå lidt rundt i målrområdet og se hvad der skete der.

Da vi ville tage bussen fandt vi ud at de slet ikke kørte - alle busser i byen var ellers gratis idag - de strejkede.... som manden sagde så var det typisk fransk (og han var franskmand). Vi måtte derfor tage bilen og finde ud af præcis hvor målområdet var og hvor tæt vi kunne komme med bilen.

Det lykkedes faktisk ret godt - da vi vidste vi ret tæt på så vi at bilerne var begyndt at holde i rabatten, så vi kørte op på fortovet som de andre og holdt der.

Vi var da også ganske tæt på og vi gik lidt rundt i målområdet og så hvad der skete. Der kom løbende nogle i mål, og det var da også plads forskellige steder langs afskærmningen så vi kunnne komme helt ud og se rytterne. Det var også ret tidlig så var ikke den helt store kamp om pladserne. Det område hvor vi måtte gå var ikke så forfærdelig stort, men vi kunne godt se nogle af teambusserne og det fyldte vist ret så meget. Det var sjovt at se, men etappen igår var sjovere at se. Men nu har vi da set hvordan det foregår og hvor stort et arrangement det er - det er ret fantastik at det hele stilles op og pakkes sammen hver dag i 3 uger, og det er noget mere overvældende at se det i virkeligheden end i TV, men som sagt så er ret svært at følge med i selve løbet og alle de ting der sker undervejs.

Da vi havde gået lidt rundt i et par timer tog vi ind til byen og gik lidt rundt. Inde i centrum kunne man ikke se at der var Tour de France i byen, det skulle da lige være de få mennesker der var derinde. Busserne vr også begyndt at køre igen, men det gik nu også fint med bilen. Godt nok var der utrolig meget omkørsler - ikke kun pga Touren men ogå fordi det virkede som om halvdelen af byens gader var gravet op og lavet afspærringer på. Navigatoren hjalp os fint igennem.

Endnu en dejlig sommerdag blev afsluttet på campingpladsen og der er rigtig mange mennesker på campingpladsen - stort set fyldt op, og der er også en del danskere.

Tour de France 2012Tour de France 2012Besancon, Frankrig

Tirsdag d. 10. juli

Idag gik turen til Ornans og Dino Zoo - det var ikke lang en tur, vel omkring 80 km ialt. Vejret startede fint og midt på formiddagen satte vi kurset mod sydøst. Det første stop var i byen Ornans, jeg havde læst at der var en flot udsigt fra den bro der hedder Grand Pont. Vi så godt nok ingen flod da vi kørte ind i fbyen, men den var ikke så stor så vi holdt på en p-plads i det lignede centrum. Det viste sig at floden lå lige bagved og Grand Pont var kun et par hundrede meter væk. Der var utrolig flot nede ved floden og vi gik lidt rundt og nød udsigten.

Derfra kørte vi videre til Dino-Zoo - vi startede med en 4D film, men det var nu ikke noget særlig - en halvdårlig 3D film med lidt effekter som blæst, vanddampe der blev sprøjtet ud på os, men de børn der var med syntes det var rigtig sjovt. Turen rundt i parken var en fin tur. Hvis man ser på de forskellige dinoer, så må kan man ikke sammenligne pladsen med den i Tyskland - Dinoparken i Münchehagen som er et helt speciel oplevelse for både store og små..... Denne dino park er flot gåtur i park med forholdvis få dinoer undervejs. Vi gik turen rundt og efterfølgende spiste vi en sen frokost, for vi var godt nok ved at være sultne og klokken var godt 15 da vi havde været turen rundt.

Derfor gik turen hjem og vi fik pakket lidt sammen så vi kan være klar hurtigst muligt i morgen tidlig.

Besancon FrankrigBesancon FrankrigSkorstene i Besancon - et flot og særpræget syn mange steder i byen

onsdag d. 11. juli

Så var tiden kommet til at tage afsked med Frankrig for denne gang. Vi stod tidlig op og ved 8 tiden var vi klar til at køre. Det var et dejligt kørevejr det meste af dagen - ingen behov for aircondition når der er omkring 19-20 grader..... Vi kørte op gennem Frankrig, forbi Luxembourg by videre gennem Tyskland for til sidst at ende i Hollland - nærmere betegnet Venlo.

Turen var på lige knap 600 km og ved 18 tiden var vi installeret på pladsen i Venlo - godt trætte efter en lang køretur, men også glade for at vi var nået så langt. Trafikken gled bare afsted hele dagen og der var ikke nogle nævneværdige problemer undervejs.

Campingpladsen vi er landet på hedder De Berckt og ligger i udkanten af Venlo. En stor plads med badeland, stor legeplads og vist nok 2 restauranter og en lille butik med ret så stort udvalg. Vi har egentlig ikke brug for at det med vand og legpladser, men det hører jo ligesom med og så må vi bare betale hvad det koster, når beliggenheden er god. Priser her er 31 euro pr overnatning for os. Det har stort set regnet siden vi kom og måske fortsætter det i løbet af natten...... men vi kan jo altid håbe på tørvejr i morgen.

Torsdag d. 12. juli

Dagen idag stod i Floriadens tegn. Vejret var ikke det bedste da vi tog afsted først på formiddagen, men det skulle blive lidt bedre... Vi kørte ud af byen mod Floriaden, og p-pladserne lå ret langt fra selve indgangen, men det viste sig så heldigvis at der var shuttlebusser fra p-pladsen til indgangen. Det kostede 10 euro at parkere... men så var bussen også gratis. Indgangen var heller ikke helt billig - 30 euro pr mand for indgangen og en tur i svævebanen. Ret så dyrt, men nu ville vi se hvad det var.

Der var rigtig mange mennesker og det var meget stort. Ingen tvivl om at det også var flot og en oplevelse af se. Vi startede lidt ude i kanten og tog så turen med svævebanen - det var flot at se det hele lidt fra oven, og det gav også en rimelig overblik. Der var rigtig mange flotte projekter / stande eller hvad man nu skal kalde det. Vejret blev rigtig godt og dejlig varmt. Når man nu har besøgt stedet kan jeg godt forstå at nogle køber billetter til 2 dage, det er virkelig svært at nå og se det hele på een dag. Vi gik rundt i ca. 6-7 timer og så var vi altså også godt brugte, og vi fik ikke set det hele, men meget af det. Floriaden er der kun hver 10. år, og der virkelig gjort meget ud af det over hele området. En oplevelse der trods alt var de mange penge værd.

Det var dejligt at komme hjem på pladsen og sidde og slappe af. Middagen foregik i restauranten på pladsen. Maden var fin, ikke noget vildt men bare en god middag.

Floriade 2012, Venlo, HollandFloriade 2012, Venlo, HollandFloriade 2012, Venlo, HollandFloriade 2012, Venlo, HollandFloriade 2012, Venlo, HollandFloriade 2012, Venlo, Holland

Fredag d. 13. juli

Idag gik turen videre i Holland, nærmere betegnet til Utrecht, til Camping De Boomgaard som ligger ca 7 km fra Utrecht. Turen var ikke så lang, ca 150 km og turen gik også fin. Vejret var ikke så godt - koldt og vådt - men så må man jo bare klæde sig på efter det. Vi fandt pladsen ret nemt og fik os installeret. Pladsen ligger i en gammel æbleplantage og der er mange flotte gamle æbletræer. Pladsen er også ret stor - og her er rent og pænt. Der er ikke så mange faciliteter på pladsen, men det er også ok, vi kan jo handle ind andre steder.

Da vi havde spist frokost blev vi enige om at køre til Woerden, en lille tur på ca 25. km. I denne by skulle der ligge en butik med modeltog, og jeg havde fundet adressen på Internettet. Motorvejen gik igennem Utrecht og det er en stor by og motorvejen er også lidt stor - 4 spor i hver retning, og med flere afkørsler som også havde 2-3 spor - det bliver ret mange biler ved siden af hinanden. Vi besluttede da også at vi ville tage toget ind til Utrecht imorgen, men nok mest fordi at parkeringen er meget dyr. Vi gav ca 4 euro i timen i Woerden og det er ca det samme, måske lidt mere, i Utrecht.

Denne plads er sidste ophold inden ferien slutter, så vi tager nogle dage hvor vi ikke skal så meget, men også bare slappe af og nyde det.

Camping Boomgaard i UtrechtCamping Boomgaard i UtrechtCamping Boomgaard i Utrecht

Lørdag d. 14. juli

Dagens tur gik til Utrecht. Vi havde besluttet at tage toget ind til Utrecht, primært pga de dyre parkeringsafgifter. I receptionen havde vi fået forklaret vejen til banegården og der er ikke ret langt, måske 500 m eller lidt mere - der er en bro over motorvejen som gør vejen ret så kort. Vi havde dog besluttet at vi tog bilen til banegården, og vi fandt også en gratis parkeringsplads. Billetautomaten var også ret nemt, vi fik købt 2 billetter i automaten på trods af teksten kun var på hollandsk. Banegården i Utrecht ligger lige i centrum, så det kan næsten ikke være nemmere. Selve banegården var også eet stort butikscenter, og der var rigtig mange butikker.

Vi fandt nogle af de hobbybutikker vi havde udset os (lidt med modeltog og lidt med papir til scrapbooking) og derefter gik vi en tur rundt i byen. Vi fulgte kanalen ( grachten som den hedder på hollandsk) rundt i den gamle bydel og det var en fin tur rundt. Vi begyndte lidt bagfra - ihvertfald på den del hvor der ikke var så mange mennesker. Vi ville finde et sted at få en kop kaffe eller lidt frokost, men alle restauranter som først på vores sidste del af turen. Omkring domkirken er der masser af cafeer - og der er virkelig mange af dem i det område. Domkirken er også et besøg værd og ude foran kirken står der en kopi Jellingstenene - dvs runerne er på een sten og der er 3 sider med hver sit motiv. Vi har dog ikke fundet ud af endnu hvorfor der står en kopi af den der. Vi talte med nogle hollændere som havde noget stående på deres papir, men vi forstod ikke det hele. Det må vi lige få undersøgt lidt nærmere.

Utrecht er hyggelig by, der er mange fine steder langs med kanalerne, rigtig mange butikker og mange gader som er gågade. Der er dog også mange steder hvor bilerne kører langsomt, men cyklisterne - de er suser afsted og bliver sure når fodgængere forstyrrer deres vej - vi fik et par kommentarer som vi ikke forstod den konkrete ordlyd af, men meningen fik vi med. De kommer meget hurtig og man skal virkelig kigge sig for. Det er bestemt en by som kan anbefales, men som sagt tag bussen eller toget - p-afgiften ligger på ca 4 euro i timen de steder vi så og det bliver hurtigt til mange penge.

Vejret var rimelig ok - mest tørt, men overskyet og ret så koldt. Men det var nok heldigt i forhold til hvordan det har set ud andre steder i Holland, de har ihvertfald fortalt på TV at Holland nærmest regner væk. Vi nåede da vist nok lige knap 20 grader sidst på eftermiddagen.....

Godt trætte i benene tog vi toget hjem ved 17 tiden, fandt et supermarked i Bunnik og fik handlet lidt til måltiderne imorgen - søndag.

Utrecth, HollandUtrecth, HollandUtrecth, Holland

Søndag d. 15. juli

En ren afslapningsdag - vi skulle absolut ingenting andet end at blive hjemme på pladsen. Vejret var nogenlunde, lidt sol lidt regn og ret koldt. Til aften tog vi ind til Bunnik og fandt en restaurant hvor vi fik noget at spise. Vi valgte en der hedder "de Bank en Co" . Vi fik en rigtig god middag, det tog bare lidt lang tid. De undskyldte flere gange, men vi skulle jo ikke noget andet så det gik. Den største anke var dog at der gik ret lang tid fra vi fik kødet til vi fik kartoflerne.... der kom de med samme beklagelse at de manglede folk denne dag. Men det smagte rigtig godt.

Camping Boomgaard, Utrecht HollandCamping Boomgaard, Utrecht HollandCamping Boomgaard, Utrecht Holland

Mandag d. 16. juli

Dagen tur gik slottet Kasteel De Haar, som ligger lige uden for Utrect. Turen var egentlig ikke ret lang, men det blev en ret besværlig tur derud. Vi ville køre uden om motorvejen, der var jo ikke ret langt.... men vi kom istedet for til at køre rundt i Utrecht, hvor der var flere spærrede veje (pga. vejrarbejde) så vores navigator ikke rigtig kunne følge med. Det gav en del ekstra omveje, og det tog vel næsten 1,5 time at køre 25 km.... næste gang tager vi motorvejen.

Slottet er rigtig flot - og bestemt et besøg værd, også en omvej værd. Desværre var det blevet overskyet og begyndt at regne da vi kom. Men det var flot alligevel. I weekenden havde der været en udstilling/messe der hed Fleurig - jeg havde godt se lidt om det, men kunne ikke rigtig finde ud af hvad det var... det var en skam for det vi så mens de var igang med at fjerne det, så rigtig spændende ud. Der har sikkert været mange mennesker, men vi fortrød at vi ikke var taget derop i weekenden. Det var jo for sent nu så ikke mere at gøre ved det. Slottet er genopbygget i løbet af ca 20 år og var færdig genopbygget lige før 1. verdenskrig. Ejeren fandt heldigvis en rig kone og så genopbyggede de slottet som det havde se ud tidligere. Christian sagde godt nok at det var rimelig nyt, og det fik han jo ret i. Så selv det ikke er så gammelt, så er det et rigtig middelalder slot og utrolig flot.

Vi tog en guided rundvisning - det var godt nok på hollandsk, men vi fik en engelsk audioguide, og det virkede helt perfekt. Rundvisningen tog 1 time, og det var bare rigtig rigtig flot. Desværre måtte vi ikke fotografere indvendig, der var ellers masser af steder jeg gerne vil have taget billeder af. Ejerne bruger selv slottet hvert år i september hvor de gennem tiderne har inviteret diveres kendte og kongelige til at nyde luksuslivet i slottet. Da de blev genopbygget fik det både varmt og koldt vand samt strøm - det var mere end dronningen havde dengang. En rigtig god oplevelse, og vi kunne bare nyde det - især den store "overdækkede gård" som guiden kaldte det var helt vild flot. For nogle år siden, var dette rum blevet brugt som en slags foyer til et hotel, altid mange friske blomster og altid en nyeste avis af flere dele af verden. Den der lå der nu var fra april 2011, så dette princip gælder ikke helt længere....

I restauranten som lå ved indgangen fik vi en rigtig god frokost - det kan bestemt anbefales at spise der når man besøger slottet.

Parken gik vi ikke så meget i - bare en lille tur rundt om slottet - det regnede simpelthen for meget.

Efter dette besøg kørte vi til Breukelen - ca 10 km derfra - hvor jeg havde en adresse på en god hobbybutik, og den var både god og stor, så en time eller lidt mere var vi der. Der var tørt og varmt, og vi fik også en kop kaffe i butikken. En veninde hjemmefra havde givet mig adressen på Hobbytheket i Breukelen som den hed,

Hjemturen gik noget nemmere, vi tog motorvejen - kørte kun forkert 1 gang - den navigator driller indimellem..... Nogle steder var motorvejen 5 sporet - og så med en nødspor i begge sider - man føler sig lidt lille på så bred en motorvej, det var helt rart da den bare blev alm 3 sporet igen.... Trafikken var ikke så slem, og vi kom hjem uden yderligere problemer.

Det regnede bare resten af dagen, og vi lavede aftensmad hjemme i vogne. Heldigvis havde vi pakket markisen sammen om morgenen, så den var tør da vi pakkede den sammen. Vi nød den sidste aften inden hjemturen starter imorgen.

Tirsdag d. 17. juli

Så var det turens sidste dag, og vi startede i Utrecht ved 8 tiden og var hjemme ved 17 tiden. Turen var på lige godt 600 km og det gik rigtig fint. Ingen kø, fint kørevejr, kun et par dråber regn og selvfølgelig en del vejarbejde.....

Det var rigtig dejligt at komme hjem igen, og det har været en rigtig god tur.