banner

St Vaast la Hougue

En idyllisk by som bestemt er et besøg værd. I guidebøgerne står der ikke ret meget om denne by, og meningen var da også at vi bare ville bruge 1 time eller 2 i byen, og så køre videre..... men vi blev i byen hele dagen. Der var meget forskelligt at kigge på og efter vores mening en skøn by.
Lystbådehavnen i St Vaast la Hougue lystbådehavnen i St-Vaast-la-Hougue
St Vaast la Hougue - mågerne kæmper om maden Byen har en ret stor lystbådehavn, og med det skønne vi havde denne dag, så var det herligt at sidde nede ved havnen og nyde livet på havnen. Der var også en del fiskekuttere så der var noget at kigge på hele tiden. Mågerne på havnen var vist nok vant til at blive fodret, der var kamp om maden når vi smed nogle stykker brød.

Selve byen er ikke ret stor, og lige bag ved havnen var der hyggelige gamle gader og flotte gamle huse.

St Vaast la Hougue Bilen var en del af denne butiksdekoration - en hyggelig butike med alt muligt ( lidt mad, lidt frugt og grøntsager, lidt isenkram og lidt papirvarer.... en god blandet landhandel.)
På trods af byen ikke er så stor, så var der alligevel en del butikker, og de farvede skodder og butiksfacaderne giver stemning til bybilledet. St Vaast la Hougue
St Vaast la Hauge Posten bringes ud. Selvom det er meget gråt, så er der masser af charme i de gamle gader.
St Vaast la Hauge St Vaast la Hauge

Der er masser af cafeer langs havnepromenaden, og her sidder vi og nyder livet på havnen og i byen. Der var masser af mennesker i byen og der var nok at se på. Placeringen af denne restaurant var rigtig fin, men ventetiden var lidt for lang. Vi bestilte både mad og drikkevarer men fik ikke nogen af delene i ca. 45 min, men bordene ved siden af fik både mad og drikke, og vi prøvede også at fange hende der servede, men det var ikke muligt. Hun passede både butikken og serveringen. Så efter de ca 45 min så gik vi igen, da vi jo intet havde fået serveret havde vi heller ikke dårligt samvittighed.

Et lille stykke ude i havet ligger øen Tatihou. Der gik en lille færge derud, men vi nøjes med en tur på molen. Det ser næsten ud som om molen går helt ud til øen, men det er nok kun 1/3 af vejen....

Ude på molen var der en flot udsigt ind over byen og til øen Tahihou.

St Vaast la Hauge St Vaast la Hauge

Fra molen kunne man tydelig se det gamle fort I`llet. Der var også reklame for en stor koncert på øen, og man kunne da også se et stort hvidt telt, Det var sikkert en fin ø, men med den varme der var på denne dag, så øen ud til at mangle en del skygge.... vi nøjes med udsigten til øen, men den var bestemt også flot.

Langs molen lå der nogle enkelte fiskerbåde og det så ud som de rensede muslinger. Mågerne var også på plads langs kanten og klar til at fange diverse rester fra fiskerne.

St Vaast la Hauge Stranden på nordsiden af lystbådehavnen, her var mange badegæster når der var højvande, ellers var vandet ret langt ude.

Når man gik ud i den sydlige ende af byen var en flot udsigt til Fort de la Hougue.

Fortet ligger på en halvø og det er en utrolig flot gåtur ud til fortet.

St Vaast la Hauge
St Vaast la Hauge På vejen derud kan man nye kysten - særlig flot ved lavvande - og man se tårnet kommer nærmere og nærmere. Vi synes det så ud som om man ikke kunne køre derud, så vi valgte at gå. Det var muligt at køre derud, men gåturen var rigtig flot, og bestemt værd at bruge tid på.

På vej tilbage var det udsigten ind over byen man kunne nyde og den var ikke mindre flot.

St Vaast la Hauge

Da vi endelig til fortet, var vi blevet meget tørsige og manglede noget skygge. I begyndelsen kunne vi ikke se noget serveringssted, men der var heldigvis mulighed for at hvile benene og få noget koldt at drikke.....

Vi troede man kunne komme ind på fortet og vi fulgte et skilt hvor der stod noget om fortet, men det var kun muligt at gå en tur rundt om fortet. Noget af vejen var der fin sti og ingen problemer, men den sidste del af turen var på en smal mur. Så jeg gik vejen tilbage igen, men Christian tog turen på muren det sidste stykke - som var ret lang....ihvertfald for lang for mig. Christian synes ikke den var så slem, men jeg tog hellere den samme vej tilbage, min højdeskræk havde det absolut bedst på den måde.

Østers marker i St Vaast la Hougue Østers marker i St Vaast la Hougue

Vi havde nok læst om stedet var ret kendt for deres østers, og turen rundt om fortet gav mulighed for at se østers"markerne" ret tæt på. Der var ret stort det område med østers - heldigvis var der lavvande så vi kunne se de kørte rundt imellem rækkerne. Et rigtig flot syn og man kunne sagtens stå noget tid og bare nyde synet.

Østers marker i St Vaast la Hougue

St Vaast la Hauge

Som så mange andre steder i Frankrig er folk ret aktive ved lavvande med at gå ud og fange alt muligt.

Der var ret mange fok igang med deres små net og plastik spande til deres fangster.

De fanger sikkert en del østers her i området, men ellers er det alle mulige former for muslinger der er det største udbytte.

Alt i alt en dejlig lille by med masser af forskellige ting at se på. Så selv om byen ikke er beskrevet så meget i guidebøgerne, så kan vi kun anbefale at bruge noget tid i byen - vi brugte en hel dag uden at kede os på noget tidspunkt. Og hvis man havde haft mere tid, så ville en tur til øen Tatihou sikkert også være en god ide.

Denne side er lavet af basis webdesign